Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/1 2017, 22:45 (2657 dage siden) @ Muncken
redigeret af Carsten B. Thomsen, 10/1 2017, 00:37

Hej Carsten.

Min erfaring omkring at bygge moduler samt tråden her siger mig at du er på ingen måde klar over projektets omfang.

Desværre har vi endnu ikke set dig på et træf hvor mange fif kan høstes gratis og dermed spares både tid og penge. Du står med et projekt der næppe kan realiseres for under 50.000 kr og 2000 timer.

Men okay, hvis du ikke kan overskue at tage en rutebil til Onsild, så ser jeg næppe det her som andet end en drøm- og bevares, det vil jeg ikke tage fra dig jeg om nogen kender glæden ved at drømme.

Tag ikke dette ilde op, men som en lille provokation til at komme med ud til træf og se hvad det rent faktisk er for noget!

Mvh Muncken


Hehe, provokationen er modtaget, Torben :-D
Selve modulerne har indtil videre kun været på tegnebordsstadiet, alene af den grund, at jeg først nu - efter flytningen sidste år - endelig har fået plads til at kunne opbevare moduler tørt og lunt. Så først nu vil selve modulbygningen kunne blive til noget. Af pladsgrunde startede jeg derfor "bagfra" med at bygge modeller af bygningerne først - nogle af dem kan ses i tidligere tråde.

Tro mig, jeg vil komme og "høste" fif i f.eks. Onsild, og jeg kommer også snart og "generer" de brave folk i det lokale Stammtisch.
Jeg har endnu kun været til to udstillinger/messer, hvor der var Fremo-anlæg i drift, og hvor jeg på den seneste af dem fik en masse gode råd med mig fra konstruktørerne selv.
Det ses, at der er mange måder at gribe tingene an på, og der eksperimenteres på livet løs rundt omkring med f.eks. løsninger på ben, manuelle sporskiftemekanismer, etc.
Og ja, der er ikke noget mere inspirerende end at se tingene "hands on" og få en snak med konstruktøren himself.
Jeg er meget åben overfor de geniale løsninger, som andre allerede har fundet ud af, og jeg føler ingen trang til at opfinde den dybe tallerken én gang til eller at gøre alting omvendt - tværtimod.

Jeg er glad for alle input - og tak for dem alle, jeg sætter stor pris på dem og tager dem til efterretning.
For eksempel skulle beslutningen om at skifte til Tillig Elite sporskifter "bare lige" modne lidt - det har som nævnt før helt fra starten af tiltalt mig, at de både er RP25- og NEM-kompatible - og den beslutning blev så hjulpet på vej af, at jeg fandt en (halv!) løsning på problemet med manglen på passende englændere i Tilligs program.
Jeg havde allerede samlet alt nødvendigt spormateriale sammen, men Roco Line sporskifterne bliver nu udskiftet til nogle, der ligner sporskifterne på forbilledet meget bedre.

Ja, det er et omfattende projekt - det er jeg klar over - og det bliver heller ikke helt billigt. Det bliver en løbende investering - og det skal jo heller ikke stå færdigt i morgen.
Selve træarbejdet skræmmer mig ikke - jeg er vant til at arbejde med træ og har stået for en stor del af træarbejdet ved opbygningen af et klubanlæg. Det var ikke Fremo-moduler, det ved jeg godt - men jeg kan save med få tiendedele millimeters nøjagtighed med min dyksav, og nogenlunde i samme størrelsesorden med min båndsav, og jeg kan lave rette vinkler - og mon ikke at det kunne være en god start (?) :-)

Det bliver sandsynligvis det eneste "modeljernbaneanlæg", jeg kommer til at bygge i mit liv, så det bliver forhåbentligt noget i stil med, at jeg kan gå og pusle med det i nogle år, uden at stresse over det, og når det engang er "flyvefærdigt" at få det prøvet af i "stordrift" - altså, engang!.

Endnu engang - tak for at du tog dig tid til at komme med indspark :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak