Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt - svar 3

af Sølgaard, 20/6 2013, 17:25 (3962 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Formålet er at følge virkeligheden så godt som muligt

Dår du bygger en station til Fremo skal du først og fremmest tænke på driften af stationen. Jeg vil råde dig til at gennemtænke stationen igen og vurdere hvilke rangere bevægelser der skal laves. Du kunne lave stationen således at maskindepot mf. bygges på stationen efterfølgende.

Som nævnt vil andre sporskifter koste cirka 8500 kr. Det er vel også en slags penge...

Hvis du begynder at lave økonomi på f.eks. skiftere, så lav lige et samlet budget for hvad stationen koster!!! Dette er meget dyrt.

Når man begynder at flytte rund på stationen til forskellige træf kræver dette at ALT er lavet med gode og solide materialer som kan holde til den hårde transport. Jeg har f.eks. selv haft lidt problemer med stik, ledninger og andet der ikke kan holde til 500 km. i en trailer.

Men indtil videre er det ikke "fein-smækkernes" normer, der gælder i H0 Europa. Så her går NEM-hjul fint an, og ligeledes KKK og andre koblinger end Fleischmann 6511, sålænge det drejer sig om faste oprangeringer eller togsæt - som dog skal have 6511 i yderenderne, såfremt de skal kobles sammen med andet materiel.

H0-fine er en fraktion hvor ”alt” håndbygges og der køres efter standarter som kun meget få i DK vil kunne følge.

Med hensyn til koblinger så er 6511 det der skal køres med, alt andet er bare ikke i orden. Standart A koblinger er langt fra den standart som 6511 har.

Ofte blev togstammer også neddelt i f.eks. Frederikshavn for i løbet af dagen at blive benyttet i anden landsdelstrafik.

Med hensyn til materiel så vil det med en station som Frederikshavn nærmest være nødvendigt at medbringe godsvogne, for at kunne være sikker på at kunne modtage de laster som du tidlige har nævnt ankom til Frederikshavn. Du kan som udgangspunkt ikke forvente at andre sender en masse godt til eller fra din station.

Og der mangler jo altid bro-moduler ved Fremo-træf, så vidt jeg ved...

Vi mangler lige moduler hvor der ikke sker noget som helst. Gerne moduler med marker på begge sider. Der er alt for mange der lige skal lave en overføring, å, Bro, trinbræt osv.

Med hensyn til mit eget projekt med AHJ er dette nærmest droppet. Jeg har i stedet valt at ombygge min station så denne går fra et projekt med henblik på indbygning i et større anlæg til at være 100% Fremo-moduler (Dog stadig med AHJ som forbillede). Så fremtiden for Vaarst er 3 moduler af ca. 1 m. Sporet lægges i kode 55 for at eftergive at stationen ligger på en privatbane. Ledningsføring, betjening osv. forbedres væsentligt så stationen kan overgå til lokalbetjening af lokomotivføre. Herudover er jeg i gang med nogle strækningsmoduler til privatbanen og går med andre større tanker om hvordan denne kan drives i forbindelse med fremtidige træf.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak