Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/12 2013, 10:49 (3776 dage siden) @ Josax1978
redigeret af Carsten B. Thomsen, 16/12 2013, 11:28

Nu er det noget siden, du har skrevet om dit projekt...Er det gået helt i stå??

Hej Jørgen

Ikke helt (heldigvis) - der kom "bare lige" et speciale og en tilhørende specialeeksamen "i vejen".
Men nu hvor jeg er "kommet ud på den anden side" til et nyt liv, så går det igen fremad med husbyggeriet.
Selve modulerne bygger jeg først, når jeg engang får plads til at opbevare dem, så indtil videre går det løs med bygning af alt "løsøret".

Pr. dags dato er følgende større og mindre modeller færdigbygget og malet:
- Shell-huset
- Det Sydlige Pakhus
- Fiskepakhuset
- Læsserampen ved Det Sydlige Pakhus
- Kvæg-læsserampen med Skagensbanens vandtårn
- Vognkasserne (AD og QA) ved Kedelhuset
- Det udendørs pissoir ved Kedelhuset
- Svelle-sporstopperen ved læssevejen
- HJ-vognkassen (selvbyg) ved Kulgården
- Askegraven ved Kulgården
- Perronen til Spor 2
- Vandkranen foran remisen
- Vogterhus 46 på Nørregade 4 (men som der muligvis ikke bliver brug for alligevel)

Pr. dags dato er følgende større og mindre modeller færdigbygget, men endnu ikke malet:
- Toiletbygningen (retiradebygningen) ved hovedbygningen
- Sandtårnet foran remisen

Pr. dags dato er følgende større og mindre modeller ved at blive bygget:
- Brevdueforeningens "Tyskerbarak" på Parallelvej
- Hovedbygningen
- Daglyssignalerne (udkørselssignalerne) med venlig hjælp af Gert Frikke
- Sporstopperne ved Fiskepakhuset

Alle modeller bliver bygget af plastic, med enkelte detaljer af metal (kobberbelagt svejsetråd og til dels messing), mens daglyssignalerne (udkørselssignalerne), sporstopperne ved Fiskepakhuset og lignende modeller (det kommende læsseprofil, fungerende brovægt, trækbukke, rangersignaler m.m.) loddes sammen af messing.
Kompostérbare og fugtfølsomme materialer er til gengæld bandlyst til husmodeller (med "papirsgardiner" som eneste undtagelse).

Jeg lægger billeder ud af de færdige modeller inden alt-for-længe - inkl. step-by-step billeder fra byggeprocessen.

Til de færdigbyggede modeller har jeg lavet nogle solide papæsker, som er foret med flamingo.
Papæskerne tjener til opbevaring af modellerne, og de vil også kunne holde til transporten i forbindelse med fremtidige Fremo-træf engang-engang.
De større æsker er lavet af pap fra Märklin- og Roco-startsæt - det er både let og stærkt.
(Lidt off-topic, men I skulle bare vide, hvor dyrt det er at fremstille emballagen til startsæt - uha-uha - men efter hjemtransporten af herlighederne er æsken som regel bare at betragte som storskrald. Her får den et nyt og forhåbentlig langt liv i en ny form - hurra for genbrug :-) ).

(PS - hvad angår det udendørs pissoir ved Kedelhuset - er der nogen der ved, om der findes en (mands-)figur i H0, der står og tisser ?. Helst en arbejdsmand fra sporkolonnen, eller deslignende. På forhånd tak :-) ).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak