Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt - svar 1

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/6 2013, 23:45 (3955 dage siden) @ Sølgaard
redigeret af Carsten B. Thomsen, 19/6 2013, 23:48

Hej Carsten

Hej Michael

For at holde min besvarelse på under de tilladte 5000 tegn, så deler jeg lige mit svar i flere dele.
Her kommer første del:

Det er et meget stort projekt du har sat i søen med at bygge Frederikshavns gamle station i perioden 1960 – 1979.

Ja, selvom der allerede er klippet en hæl og hugget en tå hist og her, så er det - indrømmet - nok en forholdsvis stor station.
Men hvad, Rom blev jo ikke drukket på én dag...

Som nævnt har jeg gennem mange år samlet det spormateriel sammen, der skal bruges - eller, i hvert fald omkring 95% af det.
Og det er jo lidt af en investering, men som er fordelt ud over nogle år - og p.t. har jeg desværre ikke 15.000-20.000 kr. i lommepenge at spendere på udskifting af dette til f.eks. Tillig Elite eller Peco code 83.


Du skriver at du vil lave stationen så den kan benyttes i forbindelse med div. Fremo træf eller til anden udstilling. Jeg syntes projektet lyder spændende og kan se du tager imod de råd du har fået fra Fremo medlemmerne her på signalposten. Jeg vil derfor også give mit besyv med i forbindelse med de gode råd.

Tusind tak - jeg sætter stor pris på alle input, ris/ros, vejledning, retledning, etc. :-)


Jeg ved ikke om du tidlige har været til et Fremo-træf og set hvad og hvordan et sådan træf afholdes, både som deltagende, men også i høj grad for deltagende med modul eller station. Hvis du ikke tidligere har været til et træf vil du af deltagerne kunne få rigtig mange råd om hvordan moduler, stationer mv. skal laves, for slet ikke at snakke om de ting man ikke skal gøre.

Jeg har stadig mit første Fremo-træf til gode - men jeg glæder mig meget til det.
Spørgsmålet er, hvornår det bliver muligt at komme og kiggelure lidt.
Jeg kaster mig i hvert fald ikke ud i noget byggeri, før jeg har været på "inspirationstur" på et træf.
Det lærer man - som tidligere nævnt - mere af end nærgranskning af normerne.

Det vil også give et indtryk af om dette er noget for dig at være med i Fremo. For det er langt fra alle der passer ind i Fremo modellen (Det er ikke sjovt at lege med nogle som man ikke deler interesse med = find de rigtige at bruge din hobby sammen med).

Jeg kan vist godt allerede sige, at jeg er "solgt" på forhånd, Michael :-)
Fremo-konceptet rummer meget af det, som jeg godt kan lide ved modeljernbanehobbyen.
Udover realistisk drift, så er de flotte sporforløb, anselige sporlængder, den enkle og velfungerende styring, de flotte detaljer, de flotte bygninger, trafikidéen, og et mere rimeligt forhold mellem mængden af landskab og mængden af spor, end der ses på rundbane-hjemmeanlæg, altsammen noget af det, der tiltaler mig rigtig meget ved Fremo-konceptet og modeljernbanehobbyen som sådan.

Det sociale element ved Fremo har jeg endnu til gode at opleve - men at dømmme ud fra de mange videoer på YouTube, som jeg har kunnet opstøve, så ser det ud til at deltagerne ved Fremo-træf har det vældig sjovt sammen. Og det vil jeg da supergerne være med til.
I den forbindelse kan jeg ikke lade være med at tænke på dem, der kun kører "for at have det sjovt", og det med alle tænkeligt og utænkeligt materiel i en skønsom blanding.
Men de har jo ikke "patent" på at have det sjovt.
For mig er det kun endnu sjovere at oprangere togstammer, der ser ud som i virkeligheden, og se dem i autentiske miljøer, hvor der er kælet for detaljerne. Det er sgu fedt! :-) Og endnu federe er det at være sammen om det.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak