Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt - svar 3

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/6 2013, 00:44 (3957 dage siden) @ Sølgaard

Hej Michael

Her følger så den tredie del af min besvarelse:

Hvad er formålet med stationen, hvad skal den importere/eksportere, hvordan styres stationen, skal stationen benyttes som endestation eller er stationen en mellem station på en strækning. Vil du kunne håndtere/styre stationen alene under en køreplan i Fremo regi.

Det er mange spørgsmål:
Formålet er at følge virkeligheden så godt som muligt - det giver samtidig også begrænset valgmulighed, hvad angår mange ting - som man så heller ikke behøver at overveje.
Men, jeg har prøvet at få alle de trafikmuligheder med, som også var på Frederikshavn Gl. Station, også selvom de ikke alle var til stede på samme tid.
Således er der:
- kvægfold
- læsserampe ved kvægfolden
- læsserampe ved det sydlige pakhus
- kartoffel-/urtekælder med eget sidespor
- på den. 13. udgave har jeg tilføjet de to sidespor til gartneriet mellem Vestergade og Asylgade
- DDPA/Esso-depot ved Asylgade
- Fiskepakhus i forlængelse af Godsekspeditionen
- i Godsekspeditionen forvaltes stykgods m.v.
- det sydlige pakhus er ligesom i slut-halvfjerserne udlejet til det lokale øldepot, som får (mange) forsendelser via jernbanen (også dengang var Frederikshavn kendt for sit livlige natteliv - den er jo havneby på godt og ondt)
- i Shell-huset fyldes gas på flasker - gassen modtages pr. jernbanevogn
- DSB modtager "interne" transporter til tankanlægget ved remisen, til kulgården ved Kedelhuset, sand til sandtårnet, m.v.

Jeg vil engang udvide med Havnestationen (i versionen fra sidst i 1970'erne), som også giver gode trafikmuligheder, idet der på havnen bl.a. var:
- slagteri
- kulimport
- bilimport (Volvo, Scania og Saab)
- eksport af landbrugsmaskiner
- afsendelse og modtagelse af maskingods til Alpha Diesel, der havde eget sidespor på havnebanen
- to foderstoffirmaer (JAF og DLG)
- værfter, der modtog stålplader via jernbanen
- isværk

...som dog ikke altsammen var til stede på samme tid i virkeligheden (men som vil være det i model), men som altsammen kan afføde nogle transportopgaver til jernbanen.


Med hensyn til spor osv. er der mange muligheder, men også mange begrænsninger. Det er utroligt ærgerligt at bygge en station som i forbindelse med træf bliver valgt fra pga. længden/størrelsen, dårlige spor osv. for det er ikke sikkert at der kan blive plads til alle der melder sig til et træf. Og så er det da ærgerligt at blive valgt fra fordi stationen er alt for stor eller stationen bare ikke fungere og vognene falder af fordi man har sparet lidt håndøre på sine sporskifter.

Som nævnt vil andre sporskifter koste cirka 8500 kr. Det er vel også en slags penge...

(Der er i DK ved at være en del Fremo-medlemmer som har lavet stationer og strækningsmoduler. Jeg vil mene at man ikke i dag kan afholde et træf hvor alle moduler og stationer med fra DK. Derfor bliver man nødt til at vælge ud af det udvalg der er af stationer og strækningsmoduler. Og i en sådan situation er det de mest velfungerende og gennemarbejde stationer og strækningsmoduler der bliver udvalgt)

Man kan eventuelt nøjes med at tage med til de træf, hvor ens modul(er) er udvalgt til at indgå.


Med hensyn til dit materiel så vil jeg sige/mene at du bliver nød til at ombygge dette til forholdsvis Fremo standart. Som Rubjerg skriver så er der en grund til at normerne er blevet sat som de er. Koblings kulisserne skal låses så disse ikke sakser når man rangere, hjul udskiftes så disse passer til sporet, vogne opvejes, koblinger udskiftes med Fleischmann 6511 osv. osv. osv. Hvis man vil kunne køre sammen med andre, bliver man nød til at forholde sig til de få men enkelte regler der er sat op for ”legen”.

Det er jeg helt med på.
Men indtil videre er det ikke "fein-smækkernes" normer, der gælder i H0 Europa.
Så her går NEM-hjul fint an, og ligeledes KKK og andre koblinger end Fleischmann 6511, sålænge det drejer sig om faste oprangeringer eller togsæt - som dog skal have 6511 i yderenderne, såfremt de skal kobles sammen med andet materiel.

Indtil videre har mine rangermaskiner (alle uden KKK) fået 6511-koblinger, men jeg saver og limer ikke i NEM-skakterne...
Men som regel er det heller ikke rullende materiel, der mangler ved Fremo-træf, så vidt jeg ved, og jeg kan vel nøjes med evt. at medbringe togsæt og/eller faste togstammer som f.eks. Kattegat-ekspressen, der jo netop kørte til/fra Frederikshavn Gl. Station.


Et af de tidligere anførte råd var, at starte med et at bygge et forsøgsmodul.
Jeg har også allerede et i tankerne - et lige modul med en meget berømt bro på - som jeg kan øve mig på, inden jeg kaster mig over stationsprojektet.
Og der mangler jo altid bro-moduler ved Fremo-træf, så vidt jeg ved... ;-)


Og forresten, Michael - hvordan går det med dit eget flotte og meget spændende AHJ-projekt ?. Jeg glæder mig til at høre om nyt i sagen :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak