Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/1 2017, 00:04 (2666 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 8/1 2017, 01:05

Med lidt held vil jeg kunne komme igang med modulbygningen senere i år eller til foråret.
Indtil da står den på (model-)husbyggeri - resultaterne af dette vil jeg også vise frem i denne tråd.

Det er så 4 år siden, at jeg var så optimistisk.
Der kom i mellemtiden en flytning "i vejen", men den har til gengæld medført, at jeg nu har fået et dejligt lunt og tørt hobbyrum, hvor der er plads til at opbevare de kommende Fremo-moduler.
Så i dette forår bliver det endelig til noget med modulbyggeriet - om alt går vel.

I den forgangne tid har jeg genovervejet sporplanen godt og grundigt, blandt andet på baggrund af jeres gode råd og kommentarer i denne tråd (og tak for det :-) ).

Selvom Roco Line sporskifterne med deres enkle geometri nærmest var som skabt til den oprindelige sporplan - blandt andet fordi der var mulighed for at lave transversalerne i begge ender af stationen med englændere, der passer til de slanke sporskifter (det kan Tillig endnu ikke tilbyde til deres EW5).

Men jeg har helt fra starten godt kunnet lide tanken om, at stationen kunne befares både af materiel med NEM-hjul og de mere forbilledlige RP25-hjul, så i efteråret sidste år skulle Tillig Elite da have en chance, på trods af manglen på slanke englændere.
I første omgang prøvede jeg med Shinohara #6 Double Slip, og de er som skabt til EW5, hvad angår geometri - men de er jo amerikanske og af Baesler-typen, så derfor ville de se forkerte ud til Frederikshavn Gl. Station.
Så Roco Line DKW10 indgår derfor fortsat i sporplanen på disse strategiske steder.

Tingene faldt på plads på en meget bedre måde, og sporplanen kom til at ligne forbilledet endnu bedre med Tillig Elite sporskifterne, så beslutningen ligger lige for - det er sådan det bliver! :-)
Jeg havde samlet alle de nødvendige Roco Line sporskifter sammen igennem mindst 10 år, men nu kommer Tillig Elite "ind i varmen" i stedet for.
Jeg tror ikke, at jeg kommer til at fortryde beslutningen - men er kun glad for, at jeg ikke var begyndt at bygge moduler endnu, for der måtte lige ændres lidt på størrelsen, så de nu er 700 x 1100 mm, mod før 690 x 1050 mm. Dette er desværre en lidt anselig størrelse, men desværre også nødvendig.
Desværre voksede stationen også i længden - det gav længere udtræksspor i nordenden af stationen - men "prisen" var så, at den samlede længde på nedenstående sporplan nu er ca. 13.500 mm, mod før ca. 10.500 mm, som var længden på den første sporplan, som jeg viste i denne tråd.

Resultatet af de seneste 3 måneders sporsplantegneri kan ses nedenfor - dette er så version 21 - og så går det (forhåbentlig) også snart løs med dyksav og birkefiner! :-)
Og så går det også løs med at skaffe de Tillig Elite sporskifter, der skal bruges - så hvis nogen har sådanne til salg, så er jeg meget interesseret.


[image]

Samlet sporplan. Jeg ved ikke, hvordan man uploader den i større format - her er den desværre blevet formindsket godt og grundigt (?).


[image]

Indkørslen sydfra for Sæbybanen (t.v.) og Havnebanen (t.h.), samt overkørslen for Rimmensgade.


[image]

Sporarealet foran remisen.


[image]

Opstillingssporene foran Godsekspeditionen.


[image]

Sporarealet foran stationsbygningen med Spor 1 og Spor 2.


[image]

Sporarealet nord for Posthuset, med Spor 0 og Spor 00 for Skagensbanen.


[image]

Læssevejen og den nordlige læsserampe med Skagensbanens vandtårn.


[image]

Overkørslen for Asylgade, med automatisk bomme. Her er der en transversal mellem DSB Vendsysselbanen (yderst t.v.) og Skagensbanen (t.h. for denne), som ikke fandtes i virkeligheden, men som er nødvendig, for at Frederikshavn Gl. Station kan bruges som endestation for en dobbeltsporet strækning. Sporskifterne i transversalen har fået nummer 0 og 00, eftersom de ikke fandtes i virkeligheden, og eftersom nummereringen for de øvrige sporskifter starter fra nummer 1 (ved Spor 1).


[image]

Indkørslen nordfra med sidesporene til Gartner Thomsens gartneri i Danmarksgade, samt overkørslen for Vestergade, med automatiske bomme.


[image]

Overkørslen for Nørregade med automatiske bomme, samt I-signaler for både DSB Vendsysselbanen (t.v.) og Skagensbanen (t.h).


Der kan ses flere 3D-billeder af sporplanen version 21 i denne tråd.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak