Tillig Elite - modelspor

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 03. november, 2014, 06:58 (2218 dage siden) @ bl

"Det er også rigtigt, at der på flex-sporene rager en del "løs" skinne ude i enderne, men det er for at tage højde for forskellene på inderste og yderste streng, når man kurver sporene."

Dette har så yderligere den store fordel, at man - hvis man ønsker det - kan skære sammenkoblingerne mellem svellerne bort og rykke svellerne lidt længere fra hinanden i overensstemmelse med det danske forbilledes svelleafstand. Mig bekendt har alt færdigspor en for lille svelleafstand til at se dansk ud, så når man ser, hvor meget der fra entusiastside gås op i f.eks. en 0,75 mm afvigelse på det rullende materiel, så er svelleafstandene også noget, der bør tages seriøst. Sporets sveller er ligesom skinneprofilet trods alt noget af det på modeljernbanen, som man betragter mest, så det er vel naturligt at gøre svelleafstanden målfast for at øge realismen.

Tommy indikerede, hvor stor betydning en korrekt svelleafstand har for det visuelle indtryk af banen, i dette opslag.

Et korrekt dansk modelspor skal vi nok ikke vente os fra nogen producent, og så må man selv i gang. Det kan ske på den traditionelle måde med spor, der håndbygges fra grunden, men så går det i 1:87 og mindre skalaer af tidsmæssige grunde let hen og bliver hele modeljernbaneprojektet i sig selv, så man aldrig når til alt det sjove.

Løsningen kan derfor være at konvertere fabriksfremstillet spor til danske normer ved kreativ brug af fleksspor, hvor man kan øge afstanden mellem svellerne. Dog er sporskifter og kryds her et problem, da det her af selvindlysende grunde ikke er muligt at ændre svelelafstanden i hele skiftet/krydset.

Man kan skære flekssporets svellesamlinger bort med en hobbykniv, hvilket er ret omstændeligt. I skala 1:160, ved jeg, kan svellesamlingerne fræses væk med en minutiøst indstillet rundsav med påmonteret lære, da visse savklinger er brede nok til at passe med afstanden mellem svellerne. Hvordan i 1:87? Har nogen prøvet, eller er hobbykniven her den eneste fremgangsmåde?


Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen