Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt - Tillig Elite

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 2/11 2014, 11:03 (3463 dage siden) @ Josax1978
redigeret af Tommy Nilsson, 25/3 2016, 17:26

Hej Carsten

Inden du skifter væk fra Roco line, bør du lave nogle forsøg med Tillig Elite skinnerne. Selv er jeg gået væk fra at bygge mere i Tillig Elite. Fordi de er meget svære at få til at lægge pænt. Derudover er de svære at lodde fast i enderne af modulerne. Du skal bruge bly loddetin og loddevand/ fluss, for at få dem til at sidde. Derudover skal du også slibe undersiden af sporene, inden du lodder. Du skal også finde nogle print eller messing skruer, som du skruer ned i enden af modulet, hvor skinne strengen ender.

Efter at have bygget Løkken station, må jeg erkende at jeg er færdig med Tillig.
Svellerne skal rettes ud.
Der er meget spild, da der er for få sveller.
Der skal bruges et skinnelære, for at de ligger pænt.
Selvom du har loddet som beskrevet, risikere du at lodningerne ikke holder.

Derfor få dig nogle erfaringer med Tillig inden du smider en formue ud, på så stort et projekt.

Hej Jørgen

Tusind tak for input.
Hvilket spor ville du foretrække idag i stedet for ?.

Ved modulenderne/overgangene har jeg tænkt på at bruge disse nyttige dimser fra Fedes.at - men jeg har også set nogle (vistnok hjemmelavede) tilsvarende modulovergangsdimser, der kunne justeres fra undersiden af modulerne, så skinnestøddene altid er 100% linet op, også selvom modulerne giver sig lidt på grund af temperaturforskelle og luftfugtighed.
(Hvad angår lodning, så har jeg (heldigvis) stadig en stor rulle blyholdig 60/40 loddetin "på lager" - det er noget, der dur).

Hvad angår Roco Line sporskifterne, så udgav Michael Weinert i 2005 denne vejledning i ombygning af Roco Line sporskifter med sine hjertestykker, der på én gang er RP25- og NEM-kompatible.
Det har også været med i mine overvejelser at prøve at selv lave nye hjertestykker á la Weinerts hjertestykker (som vist ikke kan fås længere ?) - men med sammenlagt 41 sporskifter på selve stationsområdet, foruden sporskifterne på havnebanen og Frederikshavn Havnestation, så bliver det jo et større arbejde at lodde nye hjertestykker sammen af diverse tilfilede skinnestumper.
Roco Line udmærker sig ellers i mine øjne ved deres robusthed, og en geometri, der er ganske ligetil og som passer rigtig fint til en model af Frederikshavn Gl. Station.

Jeg har kigget lidt på nogle af de øvrige code 83 spor, der findes i SCARM - og det ser ud til, at krydssporskifte #6 fra Shinohara (code 83) passer perfekt til Tillig Elite EW5 - i hvert fald geometrisk:

[image]

Som det ses, så passer sporafstanden tilmed så nogenlunde.
Men er sporskifter med amerikansk forbillede velsete i Fremo-sammenhænge (H0 Europa, FREMOdern og H0-Fine) ?.
(Shinohara er nemlig ikke med på listen over brugbare sporskifter - desuden ser det ud som om, at krydssporskifte #6 er udsolgt fra Walthers...)
Kan køretøjer med NEM-hjul befare Shinohara sporskifter ?.
Og så er der vist noget med at svelleafstanden afviger lidt mellem de to fabrikater ?.

Med denne løsning bliver modulerne ca. 750 mm brede (og 1035 mm lange) - det nærmer sig muligvis en maksimum størrelse for hvad angår "håndterbarhed" ved Fremo-træf og transport ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak