Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt - Tillig Elite

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 31/10 2014, 16:56 (3455 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 25/1 2015, 18:52

Som omtalt tidligere i denne tråd, så har mit udgangspunkt for sporplanen været Roco Line sporskifter - her passer geometrien som fod i handske til en Fremo-udgave af Frederikshavn Gl. Station.

Men desværre kan Roco Line sporskifterne ikke på én gang være både RP25- og NEM-kompatible, ligesom sporskifterne fra Tillig Elite er - og med bl.a. deres delte sporskiftetunge og ikke-særligt-korrekte placering af trækbukken, så er de også langtfra ligeså flotte.

Så inden jeg (engang!) skal igang med at bygge moduler og lægge spor, så kan jeg vel ligeså godt - hellere før end som siden - prøve at omarbejde sporplanen, sådan at de flotte Tillig Elite sporskifter kan bruges i stedet - og så løbende anskaffe de sporskifter, der skal bruges (og sælge alle mine Roco Line sporskifter, som jeg havde samlet sammen til formålet).

Desværre er geometrien tilsyneladende lidt mere kringlet at have med at gøre, sammenlignet med Roco Line, og selvom udvalget af sporskifter er ganske bredt, så mangler der tilsyneladende nogle "englændere", der gør et nogenlunde tilsvarende sporforløb muligt.

Sån't helt konkret, så kunne jeg godt tænke mig at vide om d'herrer Tillig Elite eksperter ved hvordan der kan laves et sporforløb som dette, hvor der laves en transversal ved hjælp af krydssporskifter (sporskifte 23 + 24, 25 + 26) ?:

[image]

Modulerne på sporplanen er 690 mm brede (som vist ovenfor) - det svarer til 2 x længden på de slanke 10 graders Roco Line sporskifter (som er 345 mm) - ved omlægning til Tillig Elite vil bredden blive tilpasset, såfremt der bliver behov for det - modulerne er jo endnu ikke bygget.

Jeg har prøvet at kombinere de Tillig Elite sporskifter, der er i den nyeste udgave af SCARM, i et forsøg på at lave et tilsvarende sporforløb - men geometrien er godtnok noget "skæv":

[image]

Eftersom det drejer sig om en togvej, idet der er indkørsel for Havnebanen (vist med grønt på øverste billede) og Sæbybanen (vist med rødt på øverste billede) ad denne vej, så er EW5 nok at foretrække - men det bliver sporforløbet desværre kun mere "skævt" af, sammenlignet med EW3.
Hvordan laves sådanne transversaler med Tillig Elite EW5-sporskifter og tilhørende krydssporskifter ?.
Skal man selv igang med at snedkerere nogle krydssporskifter, der passer til EW5 ?.

På forhånd tusind tak for hjælpen :-)


(Det er muligt, at krydssporskifter måske ikke længere er så velsete i Fremo-sammenhæng, men nu drejer det sig jo her om at lave en nogenlunde korrekt model af et virkeligt forbillede, hvor man ikke selv er under- og overbanemester ;-) ).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak