Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt - sikringsteknik

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, mandag 16. december, 2013, 13:35 (2540 dage siden) @ cslundsten
redigeret af Carsten B. Thomsen, søndag 25. januar, 2015, 18:54


Jeg mener at have hørt engang, at nogle Fremo-fans ude i den store vide verden har lavet sikringsanlæg á la forbilledet frem for en egentlig pult, dvs. med håndtag med "hiv og sving".
Er der nogen, der eventuelt har billeder af, hvordan de har grebet det an ?.


Der findes et australsk firma som laver byggesæt til mekaniske sikringsanlæg (med elektrisk manøvrering af objekterne):
http://modratec.com/
De har endda et program som kan generere aflåsningerne. Det er dog sikringsanlæg i engelsk stil (direkte afhængighed mellem signaler og sporskifter), men det skulle efter sigende være lykkedes at implementere "kontinental" aflåsning (dvs. togvejslåsning) med dem.

Mvh
Carsten Lundsten

Hej Carsten

Tusind tak for linket.
Det ser aldeles spændende ud.
Priserne er ikke overvældende skræmmende, og muligheden for aflåsning virker tiltalende/tillokkende.

Jeg havde faktisk tænkt på at lave en sportavle, der viste hvilke håndtag, der sikrer hvilke sporskifter ude på sporterrænet - sådan lidt á la dette (det hvide felt foran centralapparaterne - egentlig bare et stykke lamineret papir med sporplan, hvor der er pile fra sporplanen hen til skiftehåndtagene):

[image]

...både for at andre hurtigt og let skal kunne lære at betjene sikringsanlægget, men også - efter opfordring fra Haakon Hansen - for at kunne vise tilbagemeldingen fra sporskifterne vha. lysdioder.

Dette kunne enten laves med inspiration fra Modratec - eller måske ved at bruge Modratec-håndtag (udgaven med aflåsningsmulighed).
Det skal da lige undersøges nærmere.

Endnu en gang tusind tak for linket.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen