Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt - styring

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/8 2013, 00:39 (3909 dage siden) @ Hornebanen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 25/1 2015, 18:55

Haakon fra Fmjk fremstiller en DCC dekoder til 4 stk. servo-motorer, du læse om den på hans hjemme side litra.dk

Hornebanen

Tusind tak for henvisningen.

Jeg kender den gode Haakon som en meget flink, hjælpsom og meget dygtig elektronik-troldmand - desværre er jeg ikke selv så velbevandret udi elektronikkens mysterier, og jeg ville være ked af at belemre den travle Haakon med mit Fremo-projekt, så selvbyg må jo nok begrænses til et minimum.

Til gengæld bliver selve "centralapparaterne" en gang selvbyg - sådan noget med træ er lidt lettere at finde ud af for mig - og jeg vil som nævnt her satse på en løsning med de alt-for-lækre skiftehåndtag fra DCC Concepts og med nogle billige servomotorer fra Conrad.

Sporskiftehåndtagene bliver indbygget i nogle Siemens & Halske lignende apparater i en "hylde" til påmontering på anlægget, sån't nogenlunde efter denne model:

[image]

Den lille hylde til højre for "centralapparat-hylden" kan bruges som "låg" henover sporskiftehåndtagene, for at beskytte dem under transporten.

På "centralapparat-hylden" ses centralapparatet for Post 1 til venstre og centralapparatet for Post 2 (Kommandoposten) ses til højre.
I mellem disse ses kassen for knapperne til signalgivning (for dagslyssignalerne i den nordlige ende), sådan som det så ud i Kommandoposten (Post 2) på Frederikshavn Gl. Station.
Armsignalerne for Havnebanen og Sæbybanen stilles fra et af centralapparaterne (muligvis Post 1 ?).
Jeg ved godt, at der for Skagensbanen var en svingbuk for sporskfter og signaler i Post 2, men på modellen stilles Skagensbanens sporskifter fra Siemens & Halske apparatet i Post 2 for nemheds skyld - betjeningen det bliver jo sikkert allerede i forvejen kompliceret nok.

Se iøvrigt Ole Edvard Mortensen's meget inspirerende bog "Signalhuse" fra 2011. Her er der udover gode beskrivelser også en masse dejlgie billeder, bl.a. fra Frederikshavn Gl. Station.

Nedenfor de to "centralapparater" skal der ligge en lamineret sporplan med pile, der forbinder sporskifterne på sporplanen med de håndtag, der skal hives i, for at omstille dem.
Dette er ment som en hjælp for de stationsbestyrere, der måtte skulle bestyre stationen ved Fremo-træf (og som ikke nødvendigvis bliver mig - jeg vil hellere køre!).
For at gøre betjeningen endnu mere intuitiv, på trods af at det noget komplicerede forbillede følges sån't så nogenlunde, så skal sporskiftetungerne bevæge sig væk fra en selv, når man drejer håndtagene opad (og dermed væk fra en selv) - og omvendt bevæge sig ind mod en selv, når man drejer håndtagene nedad (og dermed ind mod en selv).
Den afhængighed, som der var mellen de to centralapparater skal jeg lige gruble over.
En del af løsningen er, at de afhængige transversaler betjenes simultant med samme skiftehåndtag.
Ude på anlægget laves dette mekanisk, f.eks. ved englændersporskifterne, afløbssporskifterne og transversalerne ved Godsekspeditionen, sådan at der kan bruges så få servomotorer som muligt.
Aflåsningen af de centralsikrede sporskifter for Spor 1 og hhv. Skagensbanens indgangssporskifte i nord og Havnebanen i syd skal jeg lige gruble over.
Og ligeledes skal der heller ikke kunne stilles signal for tog uden aflåsning og retstilling af sporskifter er foretaget.
Det bliver nok ikke muligt at foretage aflåsning i skala 1:87 ved hjælp en mekanisk løsning, for den mulighed er vist ikke indbygget i de alt-for-lækre skiftehåndtag fra DCC Concepts (?).

Den største udfordring for en ikke-elektronikkyndig som mig bliver nok "mellemleddet" mellem skiftehåndtagene i "centralapparaterne" og servomotorerne ude på anlægget.
Jeg lurer lidt på den forholdsvis prisbillige Octopus III - det ligner noget, som jeg med mit begrænsede elektronik-kendskab muligvis ville kunne håndtere uden af det gnistrer alt for meget og at noget bliver futtet noget af på grund af kortslutning.

Spørgsmålet er vel egentlig også, om det er nødvendigt med en digital løsning, eftersom at sporskifterne styres via eget ledningsnetværk, frem for via sporet - den slags er jo fy-fy indenfor Fremo-verdenen, og det passer også ind i min egen filosofi, nemlig: Keep it simple!

Endnu en gang tak for linket.
Jeg må have mig en snak med Haakon snart - nu er han jo desuden også kommet over på "2-skinne holdet" efter mange år på "slæbesko holdet", så han skal da lige bydes hjertelig velkommen på holdet :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023
Pris 460 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak