Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, onsdag 05. juni, 2013, 23:29 (2733 dage siden) @ Josax1978
redigeret af Carsten B. Thomsen, torsdag 06. juni, 2013, 00:05

Hej Carsten

Længden på din station er jo som bekendt altid svær, at vurdere ud fra en tegning. Ser vi på FREMO H0 Europa, der køre med H0 nem hjul, men acceptere RP25 og Hobbytrade norm 0,8, så er der flere eksempler på at vogne godt kan køre, på mindre sporskifte radier. Derudover er det længste tog, normalt!! maksimalt 2500 mm. Så at dit udtræk kun er 1350 mm er helt i orden. Du har trods alt mulighed for at modtage helt op til 3000mm tog. Dette gælder for H0europa epoke III-IVa. I HoModerne køre vi gerne med toglængder op til 3500mm. Men det kræver at stationer er bygget til det!! For i H0Moderne, kan man sagtens køre med tog på 500mm. Da virkeligheden var sådan, på sidebanerne. Sågar også på visse hovedstrækninger!!

At der så er nogle der gerne vil hæve standarden (som de påstår), er noget andet. For de vil hellere køre H0fine. Hvilket de gerne må. Men de ikke bør påtvinge andre.

Kikker vi på Hjartbro, så har han brugt EW2 sporskiftere. Hvilket giver problemer
for dem der i virkeligheden køre H0fine, på H0 Europa anlæg. Specielt hvis de har kortet deres fastlåste koblinger for meget op, uden at udskifte pufferne med fjedre puffer.
Her en liste over stationer i FREMO Danmark:
http://www.fremo-net.eu/682.html?&no_cache=1&sword_list[]=stationer

Så endnu en gang held og lykke med projektet. Jeg ser stadig frem til, at se det på et FREMO træf. Men husk nu lige meget hvad man laver, så laver man forsøg først ;) Det letter arbejdet senere i forløbet :)

De bedste hilsner
Josax1978

P.s. Til dem der er bange for standarder, så er FREMO H0Europa nu meget åben....hvis man læser retningslinierne og lukker ørerne, for dem der taler om H0Fine ;)
For vi er trods alt 1500 medlemmer i EU land, og vi skal jo på en eller anden måde kunne sætte tingene sammen, for at kunne køre på samme anlæg ;)

P.p.s Dags dato har FREMO haft et H0 anlæg på 2500 kvm. hvilket kun kan lade sig gøre, ved at have fælles standarder. Anlægget blev bygget på på 1.5 dag eller 16 timer om i vil :) og taget ned på 4 timer. Der blev kørt efter køreplan i samlet 3 dage. Det er modeltog for selv den der kun har 1 modul. For med fællesskab kommer man rigtig langt :)

Tusind tak for input og info

Tja, jeg kommer aldrig til at "sabotere" KKK-kulisserne på mine dyrekøbte vogne med en klat hvid lim eller varmlim, og afkorte skakten, for at sætte A-koblinger på - og at udskifte NEM-hjulene på over 500 vogne til RP25-hjul kommer jeg heller aldrig til.
Tilsyneladende er der fløje med "strammere" og fløje med "slappere" indenfor Fremo - i hvert fald forekommer H0-Europa for mig som den mest "menneskelige" og rummelige Fremo-filosofi, så den vil jeg gerne "filosofere" med på :-)

Jow, Hjartbro stations EW2-sporskifter ser godtnok også ud til at være nogle "krummerikker" - vinklen på hjertestykket ser ud til reelt at være 15 grader på EW2 (?).
På Roco Line Medium "15 graders" sporskifter er vinklen på hjertestykket faktisk kun 10.8 grader - dog fremgår det af en oversigt, som jeg ikke har kunnet finde frem til igen, at Roco Line Medium sporskifter er "no go" - og det anbefales også at bygge sporskifterne selv.
Nu har jeg så gransket Roco Line Medium sporskifterne nærmere - der kunne måske slås to fluer med ét smæk ved at ombygge dem lidt, så det afvigende spor umiddelbart efter hjertestykket er lige i stedet for krumt (det krummer således 4.2 grader lige der).
Det ændrer dog ikke på radiussen (888 mm - effektiv radius 873.5 mm), så den vil måske fortsat være et problem for "fein-smækkernes" vogne med "saboterede" KKK-kulisser og afkortede NEM-skakter ?.
Hvad er radiussen egentlig på EW2-sporskifterne (til sammenligning) ?.

Som det ses på sporplanen er sporskifterne i det grønne hovedspor alle Roco Line Large sporskifter, mens de øvrige er Roco Line Medium sporskifter.
Totallængden af sporplanen er 10035 mm.

Jeg har i mellemtiden prøvet at lave en udgave af sporplanen, hvor alle sporskifter er Roco Line Large - ved at "klemme" stationsområdet lidt på midten, så kan totallængden holdes lige under 12000 mm, frem for de nævnte 15-20 meter.
Men så skal der anskaffes yderligere 35 stk. Roco Line Large sporskifter, og dertil 4 stk. DKW10 og 1 stk. EKW10 - en ekstra udgift på ialt ca. 8500 kr.
Som nævnt har jeg gennem mange år fået skrabet det antal sporskifter sammmen, der skal bruges - dog i form af Roco Line Medium sporskifter.
Så måske kunne ombygning af Roco Line Medium sporskifterne være værd at prøve...

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen