Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt - modulben

af rh42200 ⌂, 24/8 2013, 22:29 (3869 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten

De modulben du har henvist til, har jeg selv tænkt mig at kopiere - specielt fordi de fylder så lidt, når de er klappet sammen. Jeg bryder mig bare ikke om den måde, som de er sat op i modulet... Jeg kan se, at benene holdes lodret ved at sidde i spænd mellem endestykket og en træklods - og dog, for der er lavet luft mellem træklodsen og benet (synliggjort af papstykket på et af billederne). Luften er de nødt til at lave, fordi træet vil udvide sig i forhold til, hvor meget fugt det suger til sig fra omgivelserne. På træf er fugt desværre altid et problem, man er nødt til at forholde sig til... Ulempen ved blot at lægge lidt luft ind er, at benet ikke altid kan sidde helt i spænd, så modulet vil stå og "sejle" i længderetningen, når det er stillet op. Benene og modulet kan også suge så meget fugt til sig under et træf, at det kan blive besværligt at trække benene af modulet, fordi det så sidder for meget i spænd...

Jeg laver mine moduler med mindst to spander, der afstiver modulet og er gode til at understøtte de plader af ekspanderet skum, som jeg bruger til at forme landskabet af. Men deres vigtigste funktion er at fastholde modulbenene. Jeg borer to huller i dem til hvert benpar - hullet er 10mm i diameter, og til at fastgøre benene bruger jeg samme 8mm vingeskrue/vingemøtrik/skive-sæt som bruges til at samle to moduler. Så kan jeg montere benene så tilpas stramt, at modulerne aldrig kommer til at "sejle" og problemet med fugt oplever jeg heller aldrig.

Det koncept har jeg brugt på mine eksisterende moduler - og det virker bare!

Iøvrigt et spændende projekt, du har gang i, med Frederikshavn - ikke mindst fordi det ligger op til, at vi i privatbanesektoren får en station mere at koble os på. Min umiddelbare bekymring går mest på, at stationen bliver temmelig lang, så der kan blive langt mellem de træf, som er store nok til at rumme den. Jeg har selv planer om at starte forfra med Sæby station, så den kan bruges på Fremotræf. Selv om den kun bliver 5,6m lang, så vil der også være træf, som den er for lang til. Jeg laver den så på en måde, så jeg kan fjerne 90cm og stille op med den i en forkortet udgave på 4,7m - forhåbentlig vil det betyde, at den kan luftes lidt oftere.

Uanset længde - jeg glæder mig til at se Frederikshavn. :-)

Tommy


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak