Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/5 2013, 11:00 (3963 dage siden)
redigeret af Carsten B. Thomsen, 22/5 2013, 11:41

I denne tråd vil jeg lægge billeder ud af opbygningen af min model af Frederikshavn Gl. Station.
Det bliver som et Fremo-projekt, så stationen kan tages med "ud at lege" sammen med andre Fremo-fans ved diverse træf, eller bruges som udstillingsbane, eller hvad jeg nu finder på til den tid.
Sandsynligvis får jeg ikke plads til at opstille den hjemme, så derfor er det jo praktisk, at den kan pakkes sammen.
Så når den alligevel skal være modulopbygget, så kan den ligeså godt bygges, så den kan bruges i Fremo-sammenhæng.

Med lidt held vil jeg kunne komme igang med modulbygningen senere i år eller til foråret.
Indtil da står den på (model-)husbyggeri - resultaterne af dette vil jeg også vise frem i denne tråd.

Inden det kommer så vidt som til opbygning af moduler, så har jeg nogle tvivlsspørgsmål angående Fremo-konceptet.
Når man læser normerne, så er rammerne for, hvad der er velset ret snævre, men når man ser moduler ved diverse træf, så ser det ud til, at "nåleøjet" er lidt større end beskrevet (?).
F.eks. moduler med fri dobbeltsporet hovedstrækning, hvor radius er 2000 mm, og stationer med korte sporskifter og nogle lidt "krasse" S-kurver på frie sporstrækninger, der ligeså godt kunne have været lagt ret eller i en blød bue.
Gælder de åbenbart skærpede normer kun for nye moduler ?.

Grunden til min "bekymring" er, at der i min sporplan hovedsaglig indgår Roco Line Medium sporskifter (R = 888 mm, L = 230 mm, 15 grader) - på de gennemgående hovedspor dog Roco Line Large (R = 1962 mm, L = 345 mm, 10 grader).
Og ifølge Fremo praksis er Roco Line Medium "no go".
Hvis der på Frederikshavn Gl. Station udelukkende skulle ligge Roco Line Large sporskifter, så ville den blive mellem 15 - 20 meter lang.
Jeg har endnu ikke set så lange stationer ved Fremo-træf, og selv i en sportshal ville en 15-20 meter lang station ikke blive helt let at få "skohornet" ind i sporplanen (?).
Som den er nu, så er totallængden 10 meter - og det gør den lidt mere "håndterlig", både hvad angår opstillet længde og transportvolumen.

Jeg har samlet Roco Line spormateriel sammen igennem mange år, så Roco Line er nu engang hvad jeg har at gøre godt med.
Jeg har alt hvad der skal bruges - dog mangler jeg (kun):
- 1 stk. Roco Line DKW 10
- 1 stk. Roco Line WL 10
- 2 stk. Peco SL-187
- 1 stk. Fleischmann Profi drejeskiver #6154C (15 meter drejeskive til Skagensbanen)
- Servoer til togvejsspor, samt styring heraf (det bliver sandsynligvis Conrad's billige servoer og noget Uhlenbrock-styring heraf via sportavlen).
Hvis nogen har ovennævnte spor og drejeskive til salg, så kontakt mig gerne.

Jeg har vedhæftet et billede af det foreløbige resultat af anstrengelserne (nedenfor) - for større udgave klik på linket nedenunder.
Jeg har tegnet sporplanen i SCARM - det fungerer aldeles glimrende - og jeg har lagt farver på efter Henning ho87's normer - dvs.:
- Lysegrøn er gennemgående hovedspor (DSB Vendsysselbanen)
- Rød er privatbanespor (SB og FFJ)
- Lyseblå er omløbsspor
- Gule er opstillingsspor
- Blå er maskindepotspor

Som det ses på sporplanen er der tre steder, hvor sporskifterne ikke hænger sammen - her skal baneafdelingen lave nogle tilpasninger af sporskifterne, når sporet engang skal lægges.
Kun sporskifter, der bruges til at stille togveje, og de tilstødende sporskifter, som skal spærres, skal styres med servoer - resten (dvs. på rangerarealer) styres sporskifterne ved hjælp af simpelt stangtræk fra begge sider.
I virkeligheden blev sporskifterne på rangerarealerne omlagt manuelt - så det skal de også på modellen ("keep it simple").
Der bliver ikke tale om aflåsning med nøgle, ligesom på mindre landstationer - her vil der ligesom på virkelighedens Frederikshavn Gl. Station kunne rangeres flere steder på én gang.

Stationen er Fremo dobbeltspor (H0-2E99) kompatibel i begge ender - den vil derfor også kunne fungere som mellemstation på en dobbeltsporet hovedstrækning.


[image]

(Større udgave kan ses her).

Som det ses er sporplanen en nogenlunde nøjagtig gengivelse af virkelighedens Frederikshavn Gl. Station - der mangler "kun" det private opstillingsspor øverst (mellem læssevejen og kartoffelkælderen), og at udtrækssporet fra læssevejen rækker helt ud til Markedsvej - på modellen stopper det ved vogterhytten på Vestergade.

Jeg kan også lægge nogle 3D-billeder af sporplanen ud - de kan måske give et bedre overblik.

Gode idéer, kritik og erfaringer med Fremo og overholdelse af Fremo-normerne modtages gerne.

(Og når jeg i sommerens løb får malet de bygninger m.m., som allerede er færdigbyggede, så lægger jeg billeder ud af dem i denne tråd).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak