Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt - svar 3

af Sølgaard, 21/6 2013, 09:47 (3959 dage siden) @ Josax1978

Jf. Fremos standart er følgen "regler" fastsat

Grænsen for nøjagtighed ligger ved Code 83 skinner og D-hjul med en max. sporkranshøjde på 1,2mm. Det anbefales dog ikke at bruge denne sporkranshøjde, idet mange moduler opbygges udelukkende for brug med RP-25 hjul. RP-25 hjulsporkranshøjde: 0,64mm.

Sporenes trend går også her mod den finere norm, det vil sige Code 100 spor er accepteret som tidlig byg, men må dog ikke bruges i nybyg. Det tilladte maximum for D skal dog ikke udnyttes: RP-25 hjul anbefales kraftigt; ved hjertestykker og rillemål ønskes brugt de mindst tilladte NEM værdier.

Som Carsten skriver

Udover realistisk drift, så er de flotte sporforløb, anselige sporlængder, den enkle og velfungerende styring, de flotte detaljer, de flotte bygninger, trafikidéen, og et mere rimeligt forhold mellem mængden af landskab og mængden af spor, end der ses på rundbane-hjemmeanlæg, alt sammen noget af det, der tiltaler mig rigtig meget ved Fremo-konceptet og modeljernbanehobbyen som sådan.

Når man har bevæget sig ned af den vej bliver man nødt til at gøre noget ved sit materiel. Patinering, skifte pizzaskære hjul til RP25 osv. osv. Vi skulle gerne hæve overlæggeren og ikke nøjes med at tage vognen ud af kassen uden at forbedre denne inden den sættes i drift. Hvis man ikke som udgangspunkt forsøger at gøre noget ekstra ved sine moduler, vogne, lokomotiver og andet syntes jeg man skal blive på gulvet eller hjemme i kælderen!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige
Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak