Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt

af Rubjerg, søndag 02. juni, 2013, 12:39 (2739 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej

Har du stillet disse spørgsmål til FREMO medlemmer eller på FREMO fora?

Du henviser til at du har set mange stationer i FREMO regi der ikke helt følger FREMO normerne: FREMO normerne blev opdateret for nogle år siden, og der blev på samme tid strammet op på normer vedrørende spor og sporskiftere.

Indtil da havde mange brugt Code100 spor og meget korte sporskifter med en sporskiftevinkel på over 12 grader.
Disse korte sporskifter havde desværre den fejl at mange FREMO vogne med afkortet koblingsskakt og fastlåst kobling deciderede afsporede. En del vogne blev meget beskadiget, især fordi pufferne låste sig fast og vred delene fra hinanden.
Ved korte sporskifter kan vogne der ikke er opvejede ligeledes afsporer.

Ved normen for kurver anbefales det at bygge minimum radius 2000 mm for enkeltsporede moduler og radius 2500 mm for dobbeltsporede moduler.

De lange sporskifter fra Roco, som du vil anvende, bør kun anvendes med ændret hjertestykke. (jævnfør punkt 4.1.4. i FREMO normen)

Mange byggere af de moduler du har set med korte sporskifter og mindre radier, har sikkert oplevet de ovenstående ting og ærgrer sig sikkert over de ikke gjorde det ordentlig fra begyndelsen af. Og det er jo så endnu mere træls for de personer hvis materiel det går ud over.

Dine udtræksspor til godsdelen ser noget korte ud - hvor lange er de?
Erfaringer viser at lige der bør der ikke spares på længden. Isæt ikke hvis du vil køre epoke V.

Mvh


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen