Mck Me 1502 på C skinner

af seg @, lørdag 07. januar, 2017, 15:24 (892 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er jo producenterne af danske DC-modeller og dermed DC-kørerne, som har muliggjort dette "frie valg på alle hylder", ikke Märklin.

Jeg tror, de fleste efterhånden har forstået, dette er dit synspunkt.

Det er DC-folket (nogle anslår dem til 60 %), som holder dansk modeltog oppe.

Og hvad skal vi så bruge den procentsats til?

Disse modeller er (med enkelte undtagelser i det samlede volumen af pæne danske modeller) alle sammen modeller, der som udgangspunkt er produceret af DC-producenter til DC-kørerne (flertallet - de 60 %).

Der var den procentsats igen. Hvad er relevansen?

Det er DC-produktionen og DC-kørerne, der grundlæggende har muliggjort eksistensen af et sådant marked med dets brede udvalg af pæne danske modeller af høj standard.

Hvordan ved du, det ikke lige præcis er det ekstra salg af AC-modeller, der får tingene til at hænge
sammen for de såkaldte 'DC-fabrikanter'?

Dette brede udvalg kan den eneste grundlæggende AC-producent, Märklin, ikke tilbyde.

Det er korrekt at Märklins danske produktpalette er en mager omgang.
Hvis du med 'eneste grundlæggende AC-producent' mener 'den eneste producent, der
markedsfører 3-leder skinnesystem', så vil jeg give dig ret.

Alle danske producenter i industriel skala tilbyder AC-trækkraft på linie med DC-trækkraft.
Det eneste belæg, du kan have for at påstå, de først og fremmest er DC producenter
er vel det forhold at det rullende materiel standardmæssigt er udrustet med DC hjul.

Uden bidraget fra AC-folket til DC-producenterne i form af køb af sidstnævntes AC-modeller ville dette marked derfor fortsat eksistere, om end på et lavere blus.

Ja - markedet vil eksistere, i hvert fald efterspørgslen. Men udbuddet?

Samtidig ville antallet af DC-kørere med præference for dansk modeltog vokse, i og med at der ikke ville være et tilfredsstillende udbud af danske AC-modeller.

Du mener, en overlagt indskrænkning af udbuddet til AC markedet vil føre til et 'systemskifte'?
Det er måske her, dine procentsatser kommer ind i billedet - de 60% har retten til at tryne resten?
Nu er det heldigvis økonomien, der afgør sagen. Held og lykke med at overbevise fabrikanterne om, de skal droppe AC udgaver.

Ærbødigst


Svend G.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen