Mck Me 1502 på C skinner

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/1 2017, 23:21 (2630 dage siden) @ gaest

Dog vil jeg stadig holde på at hvis man sælger noget med en beskrivelse der tilkendegiver at det kan bruges på et bestemt system, så skal produktet også kunne bruges på det system.

Stort set enig, bortset fra, at du nok ikke kan sætte lighedstegn mellem "system" og en bestemt producent. Der er givetvis også 2-lederspor af ældre udformning, som nutiden akkuratesse-lokomotiver kun dårligt kan køre på, f.eks. ældre Jouef, Lima og den slags, ligesom de forskellige producenters 2-lederspor ikke nødvendigvis er indbyrdes kompatibelt, selv om det på papiret er samme "system", som du kalder det. Men okay, McK m.fl. burde ikke sælge akkuratesse-lokomotiver, som ikke kan køre tilfredsstillende på sekundaskinner, der ikke lever op til den samme modelmæssige og tekniske standard som akkuratesse-lokomotiverne har, under foregivende af, at det kan de. Det er at stikke forbrugerne blår i øjnene.
Samtidig må det da være et stort savn hos AC-kørerne, at der åbenbart ikke findes spor i handelen, der på udførslen matcher DC-sporproducenternes akkuratesse-produkter, så man kan køre med de flotte lokomotiver, men at man af markedet er tvunget til at aftage sine spor fra een bestemt producent. Det ligner lidt ey monopol ogsvarer i nogen grad til, hvis en DC-kører kun kunne købe spor med en geometri og udførsel som Lima anno 1975, og ikke som Peco, Tillig, Weinert, Shinohara etc. etc.
3-leder akkuratesse-spor er man formentlig nødt til at bygge selv (uden at jeg dog skal kloge mig på udbuddet af færdigprodukter). Det er surt, at der kan fås så flotte og korrekte 3-lederlokomotiver, uden at der er spor, der passer til dem, fordi ingen åbenbart vil producere sådant spor.

Venlig hilsen
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak