Mck Me 1502 på C skinner

af Morten Flindt Larsen, torsdag 05. januar, 2017, 13:42 (893 dage siden) @ gaest

Modelbaneinteressen har mange facetter. Nogen holder af at studere en model under et mikroskop, og ak og ve hvis der er en nitte der sidder 1/10 mm forkert.

Et mikroskop? Det er er godt nok nogle underlige mennesker, du kender.

De kører ikke meget med dem fordi flangerne er så små, og bogierne så stive og ufleksible (de skal jo slutte tæt til vognkassen) at modellen kun kan køre på HELT vandret spor.

Den må jeg lige have en gang til. Hævder du ædrueligt, at der ikke køres med stigninger med overføringer og underføringer af spor på baner med 2-ledersystemer?

Hvis den ellers kan køre, for uanset hvad man betaler det den samme kinesermotor der sidder i dem som er smurt med noget der både skal kune bruges som smørelse og som lim.

Hvad mener du med "kinesermotor"? Er det et bestemt fabrikat, som alle producenter, der får fremstillet deres ting i Kina, benytter, eller er det bare noget, der foregår inde i hovedet på dig selv, fordi du ikke kan lide kinesere?

Den trend startede med UK modellers C maskine. Efter den tids standard var den skideflot, og meget præcis. Dens køreegenskaber derimod nærmest lig nul.

VRØVL!! UK-modellers C maskine var et byggesæt i hvidmetal m.m. til selvbygning, ikke et industrielt fremstillet færdigprodukt som modeller fra McK, Heljan, Hobbytrade m.fl., så i hvilken grad den færdige model blev "skideflot og meget præcis" var op til den person, der byggede den, hvilket man også godt vidste, dengang modellen var på markedet. Det er dybt useriøst at sammenligne pærer og bananer, men det er vel den slags uvederhæftigheder, man tyr til, når man ikke har nogen reelle argumenter.

Andre stresser af ved at rangere, oprangere godstog, køre dem en andet sted hen, fordele vognene, få en køreplan til at fungere med persontog.. Her er det en virkelig fordel hvis skidtet kan køre, og det kan det "gamle lort" med den tværliggende motor. Om en MY eller en bogievogn er lidt for kort, det går fint, for så er der plads til en vogn mere i toget.

Ja, det er jo f.eks. hedengangne Kleinbahns koncept. De forkortede alt, selv de 2-akslede godsvogne, men jeg kan ikke lige se, hvorfor Kleinbahn er noget at være begejstret over. Firmaet ophørte jo også for mange år siden, så der har netop været mange kunder som dig . . . Men hvorfor skal der være plads til en vogn mere i toget? Det kan der jo sagtens bliver og endda på den samme plads, uden at man behøver at forkorte modellerne.

At der skulle være nogen gevinst i forkortede modeller er bare noget, som nogle smarte og dygtige forretningsfolk for mange år siden har narret blåøjede kunder til at tro, så producenterne kunne sælge nogle flere enheder. Det hedder salgsoptimering.

Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen