Mck Me 1502 på C skinner

af bl, 3/1 2017, 16:10 (2632 dage siden) @ Thomas Jespersen

De dybe flanger er en nødvendighed for at undgå, at hjulene falder ned ved passage af hjertestykket og i stedet kører på dets bund i sporskifter med lille radius og eventuelt også krum streng hele vejen gennem hjertestykket. Hjulet kan ikke nå at træde fra vingeskinnen over til hjertestykket på grund af de store afstande. De korteste Märklin-sporskifter er gode eksempler.

Øger man radius i det afvigende spor og lader det være ret gennem hjertestykket, kan afstandene mellem vingeskinne og hjertestykke formindskes i en grad, så hjulene ved passage af hjertestykket kan træde hen over gabet i hjertestykket, og derfor kan nøjes med mindre flanger, som nu ikke skal røre bunden af hjertestykket. De fleste producenter laver slanke sporskifter, hvor der ingen problemer er med små flanger.

Bemærk, at hvad f.eks. sporskifter angår, er målene beskrevet i NEM, hvor der er specielle forskrifter for Märklin, da firmaet har besluttet til enhver tid at være bagud kompatibel hvad skinne- og hjulstandarder angår og derfor stiller andre krav.

Så afsporer en Mck-maskine i et Märklin-sporskifte, skyldes det tolerance-forholdene omkring hjul/hjertestykke, og selvfølgelig også ujævnt lagte spor.

Bjarne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Jernbanehistorisk årbog ´09

Jernbanehistorisk årbog ´09
Pris 166 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak