Mck Me 1502 på C skinner

af UTJ, lørdag 07. januar, 2017, 03:11 (1016 dage siden) @ Thomas Jespersen
redigeret af UTJ, lørdag 07. januar, 2017, 03:19

Nu hører det med til historien at da Heljan trådte ind på det engelske marked var englænderne glade bare hjulene blev siddende på når man løftede materiellet fra sporet. Det var et meget nemt marked at komme ind på.

Nu var det netop vogne der blev fremstillet af Roco og ikke noget AC spoecifikt. Desuden har alle deres lokomotiver med undtagelse af SB 52 og første udgave af ML6 kunnet fås til AC-drift. Ville de mon blive produceret hvis ikke der var et marked for det? Så jeg syntes ikke dit argument om at DC kørerne holder markedet oppe holder. Der er mange AC kørere der ikke kører med rullende materiel fra Märklin, men fra andre producenter.

Vi under gerne AC-folk AC-tillempede modeller. Og de bliver solgt, viser erfaringen jo. Det er bare den klynk og krav om tilpasning som er ganske infantil. Man kræver og kræver, uden selv at bidrage til udvikling og produktion. Det som bliver påpeget er at

1) DC kunder er i overtal
2) Danske modeller bliver i 90-100 % tilfælde udviklet af og drevet af inspiration fra folk med DC
3) DC-kunder vil ikke købe modeller med "AC-finish", defineret som den standard langt overvejende del af Märklins modeller har.
4) det står AC-kunder frit for selv at påbegynde produktion af til AC problemfrie og detailkompromisfyldte modeller
5) man kan vælge at se på standarden af sit baneanlæg i stedet for at klage over den nyindkøbte model
6) osv

I bund og grund er det blot at man skal være glad for det som udbydes (AC eller DC) og med oplagsstørrelser på ca 2000-3000 pr form er det så som så med lønsomheden med de udbudspriser som der er. Også når man tager en lille merpris for en særudgave som AC er. Husk på at McK jo er startet som en reaktion på forhold i DC-afdelingen, ikke som et "AC-oprør".

Faktisk burde "det er for dårligt" være stoppet for længst - man kan lade være med at købe, modeltog er ikke en livsnødvendighed (håber det ikke, for så er der noget galt og man bør søge professionel hjælp). I stedet være opbyggelig og deltage konstruktivt i udviklingen af markedet, ved:

a) minimal indflydelse eller ingen indflydelse, i form af brok ved stande på messer, i forretninger eller på diskussionsfora
b)mere indflydelse, i form af konstruktive forslag til fremtidige produktioner og ideer til hvordan man udfører dem - ikke hvilke krav de skal kunne opfylde for at de på nn's anlæg kan bruges.
c) endnu mere indflydelse, dvs bruge egen tid på at hjælpe produktioner i gang og undervejs
d) mest indflydelse, dvs stille kapital til rådighed og deltage aktivt i udviklingsprocessen sammen med den lønnede arbejdskraft som også skal til for at få det til at ske.

Så jo, kom med initiativ, tid og penge, så er jeg sikker på at man kan udvikle modeltog af "Märklin-kvalitet og udseende". For som det er nu, er det formentlig helt og aldeles DC-folket som driver værket. Det er i øvrigt ikke så dyrt, opstart koster det samme som et parcelhus i en københavnsk forstad og uden garanti for at den investerede kapital kommer igen......

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen