Mck Me 1502 på C skinner

af UTJ, torsdag 05. januar, 2017, 12:16 (1018 dage siden) @ gaest
redigeret af UTJ, torsdag 05. januar, 2017, 12:23

Så længe vi hver især er vores egen infrastrukturforvalter kan vi vel gøre som vi vil? Dog vil jeg stadig holde på at hvis man sælger noget med en beskrivelse der tilkendegiver at det kan bruges på et bestemt system, så skal produktet også kunne bruges på det system.

Nu er der bare det ved det at producenterne ikke kender infrastrukturen nøjagtigt. I dette tilfælde er ME'en længere end de moduler som sporet på kundernes infrastruktur er opbygget af. Og netop sammenføjningen af spormodulerne er ofte den udslaggivende faktor for fatale hændelser, hvadenten der er tale om afsporinger eller blot manglende fremdrift eller trækkeevne. ME'en står derfor i de fleste tilfælde hen over en sammenføjning som kunden selv er ansvarlig for.

Men hvorfor ikke kræve at forhandleren kommer ud til kunden og prøvekører lokomotivet? Udarbejder en tilstandsrapport, tilhørende overenstemmelseserklæringer osv. Det vil give tryghed i de små modelbanehjem, men nok også skrue priserne en anelse i vejret.

Der mangler helt klart bedre lovgivning på området og formentlig etablering af et offentligt modeljernbanetilsyn, der skal udstede ibrugtagningstilladelser og driftstilladelser til infrastrukturforvaltere og operatører - det vil også gøre modeljernbaneoplevelsen mere virkelighedsnær.

Det hele skal selvfølgelig kompletteres med en krisetelefon (døgnbetjent), samt at der ved hvert indkøb af modelbanemateriel bidrages til en katastrofefond, som kan udbetale erstatninger for stressbelastninger i forbindelse med skuffelser i kældrene.

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen