Mck Me 1502 på C skinner

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/1 2017, 02:04 (2628 dage siden) @ seg

Hvorfor sætter du lighedstegn imellem 'AC modeller' og 'usselt udseende'?
I langt de fleste tilfælde er den synlige forskel imellem DC og AC udgaver da kun hjulsæt og slæbesko.

Hm, jeg opfattede nu lighedstegnet som værende mellem Märklin-modeller og 'usselt udseende', hvilket faktisk holder nogenlunde stik.


Nuvel, jeg havde kun trækkraft i tankerne, jævnfør trådstart.

Okay, så siger vi, at trækkraften er fin, mens vognene har et usselt udseende. Det skal ikke skille os.


Hvad angår vogne er der jo heldigvis forholdsvis frit valg på alle hylder, så man kan få den
grad af detaljering og skalafasthed som man ønsker.

Nix, der er ikke frit valg på alle hylder af danske Märklin-modeller. Der er faktisk meget få danske Märklin-vognmodeller og ingen, der lever op til DC-standarden for danske vognmodeller. Både hvad angår vogne og lokomotiver, er det DC-producenterne, der holder dansk modeljernbane oppe. Det kan sagtens være anderledes, hvis man kører tysk, østrigsk eller noget helt tredje modeljernbane, hvor Märklin har et kæmpe marked, men uden DC-modellerne ville dansk modeljernbane være nul og niks. Det er DC-folket (nogle anslår dem til 60 %), som holder dansk modeltog oppe.

Det er f.eks. meget få Märklin-modeller af tyske epoke III-godsvogne, der ved nærmere efterprøvning kan matche DC-producenternes tyske epoke III-godsvogne.


Skyldes det ikke også at de fleste af Märklins epoke III godsvogne efterhånden har en del år på bagen, og at de sammenlignes med nyere epoke III modeller af andre fabrikater?

Jo, og? Det er jo netop meget få Märklin-modeller af tyske epoke III-godsvogne, der ved nærmere efterprøvning kan matche DC-producenternes tyske epoke III-godsvogne. De er forældede, som du skriver.

Men bevidstheden om dette er generelt ikke til stede blandt AC-folket.


Jeg ville nu være varsom med generaliseringer - det er nemt at starte en ny krig.
Foragten synes at lyse ud af nogle af trådens indlæg.

Jamen, så siger vi, at bevidstheden om det generelt er til stede blandt AC-folket, så vi ikke får nogen krig (uha uha uha!). At du mener, at AC-kørerne i Danmark i det store og hele er bevidste om, at meget få Märklin-modeller af tyske epoke III-godsvogne ved nærmere efterprøvning kan matche DC-producenternes tyske epoke III-godsvogne, er fint nok med mig. Jeg er blot uenig i dit synspunkt.

Med venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak