Igen "danske" fantasivogne fra Brawa

af Svend B J @, lørdag 20. april, 2019, 12:18 (87 dage siden) @ Thomas Albøg Olsen
redigeret af Svend B J, lørdag 20. april, 2019, 12:38

Er man meget nøjeregnende er modellen af GULF Oil vognen en fantasimodel, men kun hvad angår vognens nummer. Havde BRAWA valgt at give vognen nummer ZE 503 160 havde modellen passet acceptabelt på forbilledet, en 19.240 liter tankvogn bygget af Scandia 1946 og med en svejset tank fra Kastrup Maskinfabrik. Længde over puffer 8,46m og akselafstand 4,5m helt som BRAWAS tidligere modeller fra Dansk Shell A/S. Gulf vognen blev udrangeret i 1966 og fik ikke UIC påskrift.

[image]

Der er kun en enkelt afvigelse på modellen, som man kun bemærker hvis man ser modellen tæt på. Sadlerne til tanken på BRAWAS model er forbundet med et forbindelsesstykke, som går en smule rund om tankbunden. Det gør forbindelsesstykket ikke på ZE 503 160 – og det syntes jeg er til at leve med. Jeg er derimod spændt på farven, i kataloget ser den jo noget falmet ud. Vi er jo ikke forvent med moderne vogne fra GULF, så med et nyt nummer lukker vognen et hul i rækken af danske tankvogne.

[image]

.
Når vi taler modeller af tankvogne, må man (stort set) altid gå på kompromis. Havde Brawa så bare udsendt vognen som en epoke III model med et mere korrekt nummer (ZE 503 160), vil mange (de fleste?) nok kunne leve med det. Omvendt er det ikke så vanskeligt at omlitrere den, hvis/når det rigtige vognnummer kan findes, f eks hos KM Text

--
Svend
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen