Igen "danske" fantasivogne fra Brawa

af Morten Flindt, 28/1 2019, 22:30 (1915 dage siden) @ ME 1526

Hej Morten
Hvorfor skal DMJU´s "årets model" nu blades ind i denne diskussion. Er det endnu et forsøg på at nedgøre denne konkurrence fordi der er andre der har en anden indfaldsvinkel til modeltog end din ekspertviden og holdning.
Er du sur over at det ikke er jer eksperter der skal afgøre hvad der er godt, korrekt og hvad der skal laves til det danske marked, og skal bestemme hvad vi andre kan købe af modeller til vores modelbane. Jeg syntes at i glemmer at de mellem 8-10000 der har modeltog som hobby, har forskellige indfaldsvinkler til hobbyen. Nogle samler på øl vogne (korrekte eller ej) nogle samler på reklame vogne (fantasivogne), andre køber en vogn som de syntes er flot (korrekte eller ej) og nogle køber kun 100% korrekte vogne. Vi har alle vores forskellige behov, også for såkaldte fantasi vogne. Det er fint og ok at diskutere om farven på en model er korrekt, er det den rigtige litreringen, kan der gøres noget for at den pågældende model kommer så tæt på virkeligheden som muligt. Men vi kan ikke altid lave 100% korrekte kopier af 1/1
Husk, det at lave modeltog også er en forretning, hvor man en gang i mellem er nød til at optimere driften og sælge produkter af forme der ikke er helt korrekt i forhold til det der har kørt i DK, for så måske kunne have råd til at lave et produkt som er målrettet og så korrekt som muligt til det, for de fleste internationale producenter, et lille danske marked.


Hejsa,

Det er virkelig begavet at indlede sit indlæg med en stor løgn, som du gør. Jeg har intet sted blandet specifikt DMJU ind i denne diskussion. Det er alene DIG, der gør det. Hvis du ikke bryder dig om ekspertviden, fine modeller på fx McK's niveau og den slags, så foreslå selv DMJU fremover at udelukke den type modeller fra "årets model". Så får de sig da et billigt grin i unionen.

At jeg skulle være "sur" og "glemmer" 8-10.000 hobbyister, er en latterlig påstand. Jeg "glemmer" ikke nogen; jeg er ligeglad med dem. De styrer ligesom du ikke min mening om en model og mine debatindlæg. Og nej I kan ikke altid lave 100% korrekte kopier af 1:1 - det er vi fuldstændig klar over qua utallige rædselseksempler herpå. Så må I bare finde jer i, at der bliver skrevet om dem, selv om det går ud over indtjeningen, for det er jo nok dér, hunden ligger begravet.

At modeltog er en forretning, hvor man er nødt til at optimere driften og sælge produkter af forme, der ikke er helt korrekte i forhold til det, der har kørt i DK, er almindeligt kendt. Men at fantasimodellerne ligefrem skulle være en "godhedsaktion", for at man kan have råd til at lave et produkt, som er målrettet og så korrekt som muligt til det lille danske marked, er rent vås, bluff og manipulation. De udenlandske producenters indtjening afhænger ikke af det lille danske marked, og de har mig bekendt ikke nogen hemmelig "kasse", hvori de gemmer indtjeningen fra fantasimodellerne til senere at kunne lave korrekte modeller. Så længe, at der ikke er tale om udgifter til forme, koster det rimeligvis nær det samme at producere en fantasimodel som at producere en korrekt model. Næh, samlet set får man bare flest penge i kassen ved at afsætte så meget som muligt af begge dele. Længere er den ikke. Målet helliger midlet. Men skulle jeg undlade at kritisere en model på baggrund af dette? Skal folks "behov for fantasimodeller" styre mine meninger? Du må jo have røget et eller andet.

Nu er det faktisk "os eksperter", som kan afgøre, hvad der er korrekt. Korrektheden beror ikke på en demokratisk beslutning blandt "ikke-eksperterne" (de 8-10.000). Det er eksperterne, der har viden og indsigt til at afgøre, hvad der er en korrekt model, hvilket producenterne gør klogt i at huske på. Ekspertviden er ikke et demokrati, og uden hjælp fra frivillige med ekspertviden ville de producenter, der ikke har råd til en stor stab af folk med historisk viden om de enkelte landes 1:1-baner, ikke på egen hånd kunne producere egentlige modeller til kunder i udlandet. Men så er det jo naturligvis godt at have 8-10.000 villige købere til sine "reklamekuglepenne".

De eksperter, der fra tid til anden gerne vil hjælpe udenlandske producenter med at producere korrekte danske modeller, bør måske tage op til alvorlig overvejelse, HVEM de hjælper. Det tror jeg vil være en god idé.

Afslutningsvis synes jeg sådan set, at du og dine ligesindede skal skride ud af denne her tråd, hvor I INTET har at gøre. Tråden er en hobbytråd om emner, der interesserer deltagerne mere end afsætning og produktionstal. Det er ikke en producenttråd. Leg med, hvad I synes er flot, og sælg og køb de modeller, I synes er flotte. Køb en hundelort, hvis den svarer til jeres "behov" og der står Märklin i bunden på den. Jeg er bedøvende ligeglad. Men spar mig for løftede pegefingre overfor dem, der dyrker modeljernbanehobbyen på et bestemt niveau, som I alligevel ikke forstår. Og spar mig for arrogante og nedladende indlæg, som jeg mestrer langt bedre end du.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak