TKVJ QB 301, farve??

af Steff, 28/1 2019, 17:10 (1876 dage siden) @ Erik Sejersen

God eftermiddag

Jeg har IKKE svaret på den korrekte TKVJ godsvognsfarve og jeg tror, at der næppe er noget blandt læserne der har det. Banerne blandede jo selv farverne og det var FØR RAL farveskemaet (tysk indført omkring 1935), altså en stor usikkerhed. Og SELV blandt DSB i det i 1929 indførte farveskema var der afvigelser. Og så skiftede standarderne jo hen ad vejen. Og efter krigen købte man så en farve hos fabrikanten som man var blevet enig om at DET var farven.

Da der således med stor sikkerhed ikke findes en TKVJ farvevifte (og som i dag er lysægte!!) og åbenbart ikke kan findes en fabriks farvekode (DYRUP??), må vi vel ty til det næstbedste, nemlig erindring og farvebilleder. Og så ved vi jo alle hvor stor en usikkerhed der er, farvebilledtype (KODAK, AGFA o.s.v), alder, gengivelse, øjet der husker eller får at vide at den skal huske denne farve etc.

Jeg kan mindes, at for mange år siden omtaltes TKVJ godsvognsfarven som ”tomatrød” og så er vi jo næsten lige vidt. Men går vi så videre ind og prøver at se hvordan, kan der i flere skrifter = ved ”Insignia Red”, der svarer til ”Federal standard 31136” og i det sydlige udland så svarer til RAL 3001 (Signalrot).

Og i denne hellige krig om hvem der har ret og ikke og at øjet bedrager, farvefilm falmer og det var overskyet synes jeg at den/dem der råder BRAWA har et fornuftigt udgangspunkt. Hvis man er uenig kan man jo så modbevise det.

Ikke fordi jeg vil starte en farvekrig, men der er da hér et udgangspunkt der – synes jeg – synes fornuftigt.

Med venlig hilsen og god krig

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Lollandsbanen 1874-1999

Lollandsbanen 1874-1999
Pris 197 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak