Avatar

Er dette så et fantasilok ? Ikke denne gang.

af Futfar, Kajerød, 26/2 2019, 14:02 (1889 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Futfar, 26/2 2019, 14:51

"Sådan en er vi en del, som har savnet. Og naturligvis med slæbeskoen monteret på fællesbogien på 3-leder-udgaven. Men nu er jeg jo ikke (punkt)kontaktmand til HELJAN (heldigvis - for HELJAN), og i øvrigt har firmaet jo for nogen tid siden klart meldt ud, at der ikke kommer flere nye danske modeller. Så er den ikke længere. Og så er 3-leder-folket jo også forskånet for det. ;-) :-P"

Bestemt ikke noget fantasilok!!! Men fællesbogien kan jeg altså ikke finde nogen steder på denne model;-) ;-), så lidt fantasi er der vel tale om....:-) 'Motoraggregatet' som den hed hos DSB, har sandelig kørt i 1:1!! Omend i et beskedent antal, men der, i mange forskellige oprangeringer.... (Den må have kunnet køre rimelig hurtigt, da den havde kælenavnet "Ridder Rap")...

Jeg købte - for snart en halv snes år siden - modellen hos Togdillen. Hvis nu jeg skal udtrykke mig særdeles diplomatisk, var modellen yderst beskedent udstyret:-| . Den var malet, litreret og udstyret med den absolut billigste lokpilot dekoder, som dog - udover motordrift - gav adgang til lysskift - ellers intet... Det fik jeg så rådet bod på, bl.a. ved montering af styreledningdåser og ramme til harmonika forbindelse på MF'eren. Samt en del andre forskønnelser, så den nu ligner originalen ganske godt. DLS kunne levere en ESU 3,5 Loksound dekoder med lyd som en MO, tilsat turbolyd. Slæbeskoen er monteret under den 3-akslede bogie, og - ligesom MO -trækker den på den 2-akslede bogie på MK'eren. Den egnede sig bestemt ikke til 3-lederdrift, ligesom de første batch af MO, men også dette fik jeg sat skik på, ved at skifte slæbeskoen til en Märklin, og udskifte alle aksler til 3-leder hjul. Nåhh ja, og så lige printet, så der kunne komme lidt lys til de rejsende...

Og hvordan den så kører...? Tjahh, det er så ikke så jeg kipper med flaget, men den kører da rimeligt. Især henset til at den er en hybrid mellem Togdillens særlige måde at fremstille modeller på, og Heljans do.
Men trækkraften rækker ikke til en korrekt oprangering af længere stammer som feks. Englænderen; her skal den bageste MO være 'skydelok'. Og her mangler vi jo så også AD/AY....

--
Med venlig hilsen
Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak