Avatar

Er dette så et fantasilok ?

af Futfar, Kajerød, 15/2 2019, 15:43 (1899 dage siden) @ Steff
redigeret af Futfar, 15/2 2019, 16:27

Ærede kollega....

Tak for en - som vanligt fra dig - uddybende tekst..

Hvad angår en 1:1 BR 53'er's energiforbrug i forhold til trækkraft, kan man jo prøve at skele lidt til UP's gigant lok 'Big Boy', hvis trækkraft somme tider var for meget for den/de tilkoblede stammers koblinger. Især når de skulle trække et kilometerlangt godstog op over Shermann Hill, der jo havde en kraftig stigning. Det skete ikke sjældent at en kobling knækkede...

Men kæmperne ville jo så også have noget for 'ulejligheden'. Deres vand og kulforbrug var i astronomiske mængder, og selv flere flittige fyrbødere, ville aldrig kunne føde fyret til mere damp end den mængde fløjten forbrugte!! Men de havde jo Stokerfyr - ligesom flere andre megaloks - dengang. Jeg har en gang læst en beregning af deres energiforbrug i forhold til deres ydelse - men jeg husker den ikke - men som med alle andre dampmaskiner, står energiforbruget slet ikke mål med ydelsen...

Med vanlig tysk grundighed, formoder jeg, at der ligeledes blev lavet beregninger om dette store loks (BR 53) energiforbrug i forhold til dets forventede ydelse, så det kan måske have været medvirkende årsag til at den aldrig blev bygget...

Dette til trods for at Tyskland havde/har store kulforekomster, men de havde jo så også et enormt forbrug...

God weekend til alle...

--
Med venlig hilsen
Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak