Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 16/2 2019, 11:57 (1899 dage siden) @ Thomas Jespersen

Spørgsmålet er vel også hvorvidt det hele skal være målkorrekt. Det er trods alt de færreste, der laver deres anlæg efter forbillede, men finder på noget selv.
Et anlæg jeg selv er fascineret af, er WNJ, hvor man selv har lavet forbilledet og derefter tilpasset materiellet.
http://www.wnj.se/index.htm

Det hele kan ikke laves målkorrekt, men de fleste fortrækker, at i det mindste det rullende materiel er målkorrekt. Nok derfor, at det gamle Kleinbahn, hvor selv de 2-akslede godsvogne er forkortede, ikke dyrkes af ret mange uden for Østrig, ja, næppe selv der.


De fleste af os har vel et eller andet obskurt lokomotiv der ikke passer ind i samlingen, men den stod nede ved forhandleren og var bare så flot. Personligt vil jeg da nødigt undvære min schweiziske Ae 6/6 eller min hollandske NS 1200.

Ja, og du har også "lov" til at køre med dem uden overledning. ;-)

Rocos G10 er rigtig nok et bræt for højt, men alle godsvogne har forskellig højde og når man ser den i en togstamme ser den optisk ganske fin ud.

Alle G10'ere har samme højde. Hvis du ser Rocos G10 i en togstamme ved siden af Brawas G10'ere, ser den for mig kikset ud; man kan se det er den samme vogntype og ved, at de to fabrikaters modeller dermed burde have ens højde, hvilket de ikke har.

Hobbytrades ECO er lidt værre, da den ikke passer sammen med de øvrige vogne, hvis den står ved siden af en Heljan CP ser den bare helt forkert ud. Forhåbentligt er det en af dem Mck genudgiver eventuelt med en ny vognkasse, som DK.

Vogne skal ikke "passe sammen" i højden; en 1:1 ECO var ikke lige så høj som en 1:1 CP. Brug samme vurderingsprincip, som du gør med godsvognene med forskellig højde, så vil ECO'en være helt okay. :-)


Med venlig hilsen
M:-Drten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak