Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23?

af Morten Flindt, 17/2 2019, 16:35 (1897 dage siden) @ Steff

……………….og så tæt på og så alligevel ikke:

[image]

Den korte historie.
DSB var trætte af litra P, der ikke rigtig kunne bruges til noget under krigen, især p.g.a. de store drivhjul og så kun to-koblet. Som tegningen viser undersøgtes det alvorligt om at erhverve de nye tyske BR 23. Men kun lokomotivet, da tenderne skulle komme fra de så samtidig hermed udrangerede litra P. Om de skulle licensbygges i Danmark eller hvad kom man aldrig til.
Så dette er hvis man ville lave en fantasimodel, der blev ikke til noget, men det var tæt på:-)

Også kan vi jo lige så godt også tage de resterende DSB undersøgte, bl.a. BR03 og BR41. Og så fik vi jo tilbudt halvfærdige BR42 efter krigen samt nok det mest eksotiske tilbud, der kom fra Krupp, nemlig BR E18 og BR E44. Tror lige at Krupps handelsafdeling havde glemt et og andet med elektriske ledninger i Danmark bortset fra S-togsnettet. Men OK, man var måske stadig lettere rystede over Sir Harris´s aftenbesøg gennem 1944 og forår 1945. Det kunne ihvert tilfælde give hovedpine.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Glemte lige hvad Maskinafdelingen selv puslede med, en H II med svensk E-tender og omvendt E med H II tender og så røgnedslagsskærme a la BR 05 på litra E.
Så er tiden til sommerens og efterårets ombygninger nok også opbrugt;-) .

Hej Steff,

Lige så lidt fantasi som Märklins BR 53, skulle jeg mene. Herlig inspiration baseret på historiske fakta, TAK! :-D :-D :-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak