Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2019, 11:40 (1898 dage siden) @ Thomas Jespersen

Spørgsmålet er vel også hvorvidt det hele skal være målkorrekt. Det er trods alt de færreste, der laver deres anlæg efter forbillede, men finder på noget selv.
Et anlæg jeg selv er fascineret af, er WNJ, hvor man selv har lavet forbilledet og derefter tilpasset materiellet.
http://www.wnj.se/index.htm

De fleste af os har vel et eller andet obskurt lokomotiv der ikke passer ind i samlingen, men den stod nede ved forhandleren og var bare så flot. Personligt vil jeg da nødigt undvære min schweiziske Ae 6/6 eller min hollandske NS 1200.

Rocos G10 er rigtig nok et bræt for højt, men alle godsvogne har forskellig højde og når man ser den i en togstamme ser den optisk ganske fin ud.

Hobbytrades ECO er lidt værre, da den ikke passer sammen med de øvrige vogne, hvis den står ved siden af en Heljan CP ser den bare helt forkert ud. Forhåbentligt er det en af dem Mck genudgiver eventuelt med en ny vognkasse, som DK.

Thomas

Hej Thomas,

Nu nævner du jo så WNJ, som man kan fristes til blot at kalde for "elektrisk tog" frem for "modeljernbane". Den bane beskæftiger sig jo ikke med konkrete forbilleder. Det er lutter fantasi (dog med lidt SJ af og til). Til gengæld er alt jo dels selvbygget, dels ombygget efter et bestemt, fiktivt forbillede. Omvendt vil banen - efter min mening - næppe kunne opbygges med selv nok så mange "fantasivogne" fra producenternes lagre, så den ser lige så autentisk ud. Kan man kalde dette for en "uegentlig modeljernbane"?

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak