Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, 16/2 2019, 16:54 (1898 dage siden) @ Thomas Jespersen

Hvor går grænsen imellem elektrisk tog eller modelbane?

Er der idet hele taget ret mange der bygger efter et konkret forbillede? Min pointe er at en modelbane i en eller anden form er en romantiseret tolkning af en oplevet virkelighed. I den sammenhæng syntes jeg bare at det valgte jernbaneselskab betyder meget lidt. Med andre ord man kan lave sit eget for alt andet er alligevel fri fantasi.
WNJ er netop en form for koncentreret udgave af hvad der er karakteristisk for Sverige, der er bredt ud i skal 1:87.

Thomas

Godt spørgsmål. Jeg er enig i, at en modeljernbane er en (i de fleste tilfælde) romantiseret tolkning af en oplevet virkelighed, men på den anden side set tvivler jeg på, at ret mange mener, at et Brio-tog - som vel også falder ind under "romantiseret tolkning af en oplevet virkelighed" - hører til i kategorien "modeljernbane" endsige "modeltog" (det er i hvert fald de færreste mj-forhandlere, der også har Brio-tog på hylderne). Andre har kaldt modeljernbane for en slags kunstart (kunst er jo også en "tolkning af en oplevet virkelighed", om end ikke altid romantisk), og ordet "dogmemodeljernbane" kendes også. Om betydningen af "model" se her, hvor pkt. 3 vist kommer nærmest trådens tema. Bemærk, at der ikke er noget værdimål knyttet til pkt. 3, så jeg mener fortsat, at det er helt legitimt at være kritisk og tale om en god eller dårlig model, afhængig af sammenhængen (fx synes NASA nok næppe, at en model af en satellit er særlig fremragende, hvis modellen mere ligner en øldåse end sit forbillede.

/Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak