Er dette så et fantasilok, litra E med H tender?

af Steff, 19/2 2019, 09:24 (1896 dage siden) @ Thomas Jespersen

God morgen Thomas

Årsagen til at "bytte" tendere var fordi man ønskede at kunne afbenytte litra E på strækninger, hvor der var mindre drejeskive samt nogle indretninger i remiser. Sidstnævnte har jeg ingen anelse om. Men det var jo lettere at gøre et lokomotiv kortere end at bygge en drejeskive om må ræsonnementet åbenbart have været.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ja, du har helt ret i at tiden og udviklingen ændrer ting. Jeg husker at jeg købte de første "lange" 26 meter personvogne i Frankfurt i 1967 (TRIX forme overtaget fra Röwa, det hele senere Roco). Whau, det var kreds. Idag ser de noget videre "sølle ud" m.h.t. længden og de kompromisser, der blev indgået dengang for at få vognene til optisk at se korrekte ud selvom de var for korte, 1:100 tror jeg nok. Diverse MJ blade var fulde af artikler om hvordan man kunne ombygge vogne fra de normale 24 cm. og til lange 1:100 vogne. Tidens anlæg var REBA-Bahn i bladet Miniaturebahn (MIBA). Hold da op hvor flot. Kan huske at også dengang sloges man med Märklin skinner og kurver på andet materiel end Märklins, så kurver, modelrigtighed og kompromisser er ikke noget nyt. Men tonen var mere behagelig, for man skulle jo skrive med navne i bladene:-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak