Mck "Gummivogne" og hvad - nu noget sporskifteradius

af h087 ⌂, bagsværd, 18/11 2015, 14:55 (3090 dage siden) @ Erik Olsen
redigeret af h087, 18/11 2015, 15:07

:-)

goddag Erik

det er nemlig rigtigt, tænker på at hvor mange vægge/sider og tage på lokomotiver og vogne der har en tykkelse på 87 mm og derover - så hvis alt skal skalleres ned korrekt i 1 : 87 - så vil der jo ikke være vægge/sider og tage på en del materiel - ok fordel - lettere at trække og masser af frisk luft, men koldt - især om vinteren - hvis man var et 1:87 menneske

nå - men spøg til side - til alvor

da jeg mener at du er en af eksperterne ang spor og sporskifter

jeg har et mere konkret spørgsmål ang sporskifter kurveradius, altså tungens radius.

jeg mener at i tidliger tider var tungens radius en fast del med radius 500m!? - og vinklen i hjertestykket vil så afhænge hvor meget af det krumme tungestykke man bruger før man retter det op, hvilket så igen giver forholdstallet fx 1:6,5, 1:7,5, 1:9 - altså vil det jo sige hvis det er korrekt - at de fleste modelfabrikanter laver deres sporskifter forkert. idet de bruger forskellig radius ( jeg ved så godt senere lavede man tunger med forskelige og større radius - eller er det mig der er forkert på den, at det er hjertestykkerne der var i faste krydsningsforhold ? - og kan der gives en evt kortere forklaring om dette emne - ved godt at man kan evt kan læse sig til det i banernes bygning og udstyr - men den er ikke lige ved hånden - men det er den vist aligevel - på internettet - men tænker at det kunne have interesse for mange som læser med her - og mere viden er jo absolut ikke at foragte ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak