Mck "Gummivogne".

af h087 ⌂, bagsværd, 15/11 2015, 19:43 (3093 dage siden) @ Futfar
redigeret af h087, 15/11 2015, 20:40

:-)

nu inden det hele går i hårdknude ;-)

på dette anlæg

http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=466

som er et Märklin - kører der E maskine, 2-3 MO 1800, MY, MX, MS lyn fra Heljan + andre mærkers modeller bla Hobbytrades S og Frejas gl MX - maskine rundt uden problemer

jeg kender også et andet Märklinanlæg, hvor der kørte 2sik MO 1839 og 1853 rundt uden problemer

så de kan åbenbart godt køre på Märklin, bemærk også at E maskinen kører med Artitec og LS vogne der er kortkoblet med Fleischmann profi og i enderne roco kortkobling, hvilket de fleste modeller på banen gør, Artitec og LS vogne havde jeg med ( altså 2-skinne ) og på banen blev de sat og kørte uden justeringer af nogen art

dog er der ingen mindste radius sporskifter på hovedbanen, men i den lille kreds er der og på maskindepotet - men på den lille kreds kørers der heller ikke med store maskiner, dog prøvede vi med E maskinen - og den gjore det sgu - der afsporerede Artitec og Lsvognen pga harmonikakantning

jeg kender også en hel del andre der har Heljan modeller på 3 - skinne og de har ingen problemer - dog kører de ikke med mindste radius - så det er måske der humlen ligger, men jeg mener også at have læst at Heljan fraråder kørsel på de mindste radier, dog står det vist ikke på æskerne, men er de forpligtet til det - selvom det ville være en god service at gøre det

hvis så en eller anden aligevel køber dem og kører med dem på de mindste radier - er det vel den pågældende der selv er skyld i evt problemer.

der var for et stykke tid siden en der i et indlæg kritiserede at en Bn heljanvogn ragede ind i hans rækværk på en bro på hans bane - altså duede Heljan ikke - der måtte 2 forums og et par indlæg til at fortælle den pågældede at det var hans bane der var med små radier samt at S kurver i mindste radius - nok ikke var så smart - når man kørte med lange vogne - og så vidt jeg ved - så sælger Heljan jo ikke vogne med 3-skinne hjul - så det kunne jo tænkes at de netop ikke er beregnet til 3 - skinne.

jeg kan ihvertilfælde huske at da CAE vognen blev annoceret - at pga forstærkningen ved rejsegodsrummet som er en væsentlig detalje ville det volde problemer i mindste radius - medmindre man skar noget bort ! - men aligevel brokkede folk sig over det - og sjovt nok mente man at den skulle væk, og så var man da ligeglad hvad 2 - skinne folket men - da man her for de fleste vedkommende ikke har de små radier - ( set i bakspejlet kunne man måske havde lavet den som en del der kunne tages af - hvis nødvendigt - men det ville der garanteret også nogle der ville brokke sig over !

og så lige : Märkin følger ikke NEM normerne - det man har gjort er at indskrive Märklins normer ind i NEM - og så er vi jo alle jo lykkelige og "enige" - pladder - Märklin er så stor at de kan være bedøvende ligeglade med NEM.

og på en måde forstår jeg dem godt.

mange af de købestærke og samlere er jo folk fra M og K skinnernes tid og har købt masser af skinner og materiel - så der ville udbryde "krig" hvis de ændrede på det så det ældre materiel og skinner ikke kunne bruges mere - så det kan man ikke bare lige ændre - jeg mener også at Märklin nogle gange har skrevet at mindste radius er 42 cm på en bestemt model - og det blev der sgu også ballade over

det var bare lige det - for en kort bemærkning - jeg ville sige/skrive

så fortsat god week-end ( min fortsætter jo hele ugen ;-) )

mvh
henning h087

PS : er der forresten forskel på Märklins C skinne og TriX C skinne i sporvidde og hvordan med hjertestykkerne ??

PSPS . foriøvrigt mener jeg at der er masser af firmaer der ikke levere 3 skinne hjul og harmonikaer gratis/vedlagt - de skal købes - så hvor skulle Heljan?!!

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak