Er dette så et fantasilok, litra E med H tender?

af Steff @, tirsdag 19. februar, 2019, 09:24 (97 dage siden) @ Thomas Jespersen

God morgen Thomas

Årsagen til at "bytte" tendere var fordi man ønskede at kunne afbenytte litra E på strækninger, hvor der var mindre drejeskive samt nogle indretninger i remiser. Sidstnævnte har jeg ingen anelse om. Men det var jo lettere at gøre et lokomotiv kortere end at bygge en drejeskive om må ræsonnementet åbenbart have været.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ja, du har helt ret i at tiden og udviklingen ændrer ting. Jeg husker at jeg købte de første "lange" 26 meter personvogne i Frankfurt i 1967 (TRIX forme overtaget fra Röwa, det hele senere Roco). Whau, det var kreds. Idag ser de noget videre "sølle ud" m.h.t. længden og de kompromisser, der blev indgået dengang for at få vognene til optisk at se korrekte ud selvom de var for korte, 1:100 tror jeg nok. Diverse MJ blade var fulde af artikler om hvordan man kunne ombygge vogne fra de normale 24 cm. og til lange 1:100 vogne. Tidens anlæg var REBA-Bahn i bladet Miniaturebahn (MIBA). Hold da op hvor flot. Kan huske at også dengang sloges man med Märklin skinner og kurver på andet materiel end Märklins, så kurver, modelrigtighed og kompromisser er ikke noget nyt. Men tonen var mere behagelig, for man skulle jo skrive med navne i bladene:-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen