Men hvad så med ECO?

af Morten Flindt, fredag 15. februar, 2019, 11:36 (155 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Jo Märklins CL vogne er nok fantasivogne, for de er først kommet efter der var rigtige CL vogne på marked, men en velkørende vogn på AC anlæg hvor hele Europa måske er repræsenteret. ECO vognen har en skønhedsfejl som kan rettes, som på McKs nye ølvognes platforme. Men ellers skal vi nok klappe hesten hvad fortidens " danske" materiel var, for hvem her i dette forum kan sige de f.eks. valgte Märklin,Lima og Rocos B vogne fra fordi det er fantasimodeller, der var en anden norm og tolerance.
vh
Bent Larsen

Ja, det var en anden tid for et kvart århundrede siden. Der skete en gradvis udvikling af B-vognene fra Märklins over Limas over Rocos til Heljans, hvor først sidstnævntes model ikke "bare" var en tillempet tysk grundmodel med dansk tag. Og man valgte ikke fra, når der ikke var andre valgmuligheder end selvbyg, som mange ikke mestrerede. Men jeg kan da huske, at da Rocos B-vogne kom, så var Limas ditto ikke længere attraktive og blev betragtet som andenrangs - i hvert fald blandt folk med kritisk sans. Og mange vidste også godt, at der var tale af fordanskninger af tyske vogne. Men de rødorange Lima-vogne kører vel stadigvæk på enkelte baner. Normerne og har ændret sig siden dengang, men sådan er det vel med de fleste forbrugsprodukter. Tolerancen er uændret, tror jeg. Havde man kunne købe fx McK-vogne dengang, havde man været præcis lige så "intolerant" overfor Lima-vogne. Men det kunne man så blot ikke. I 1960'erne fandtes der Tenshodo-modeller i messing af fx svenske damplokomotiver. De kostede en bondegård og var for feinschmecker. I dag kan man købe bedre gengivelser af forbillederne for en brøkdel af prisen på en Tenshodo-model, også selv om man ikke har så mange penge. Det har været en god udvikling, som næppe havde fundet sted, hvis der ikke også havde været et kritisk kundeunderlag til at "holde producenterne til ilden".

Venlig hilsen
M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen