Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?
Tjaaaa, en gang DSB specialvognsgrå og andre litreringer og vupti:
Vognen kom hertil i april 1945 som en del af et værkstedstog, DSB troede de bare kunne tage og gjorde det, men kom alligevel - som med ALT ANDET TYSK jernbanemateriel undtagen private vogne - til at betale ved kasse 1.
Det samme for BR 57´erne som den engelske militærmission gav tilladelse til at lade ophugge så kedlen eventuelt kunne bruges/og blev anvendt som reservekedel for litra T. Tenderen anvendt som vandvogn. BR 57, pris 10.000,- danske 1948 kroner. Ca. den dengang gældende skrotværdi.Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Der findes endog rimelig foto-dokumentation på jernbanen.dk
![]()
Peter
Den er såmænd også udgivet i model; både med det rigtige nummer og med et "papirnummer" som vognen fik tildelt administrativt i 1957 men så vidt vides aldrig fik påmalet i virkeligheden. Lidt en fantasimodel.