Er dette så et fantasilok, en DSB BR 23? Hvad med lejeloks?

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 18. februar, 2019, 18:23 (267 dage siden) @ peterw

Tjaaaa, en gang DSB specialvognsgrå og andre litreringer og vupti:

[image]

Vognen kom hertil i april 1945 som en del af et værkstedstog, DSB troede de bare kunne tage og gjorde det, men kom alligevel - som med ALT ANDET TYSK jernbanemateriel undtagen private vogne - til at betale ved kasse 1.
Det samme for BR 57´erne som den engelske militærmission gav tilladelse til at lade ophugge så kedlen eventuelt kunne bruges/og blev anvendt som reservekedel for litra T. Tenderen anvendt som vandvogn. BR 57, pris 10.000,- danske 1948 kroner. Ca. den dengang gældende skrotværdi.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Der findes endog rimelig foto-dokumentation på jernbanen.dk :-)
Peter

Den er såmænd også udgivet i model; både med det rigtige nummer og med et "papirnummer" som vognen fik tildelt administrativt i 1957 men så vidt vides aldrig fik påmalet i virkeligheden. Lidt en fantasimodel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Danske privatbaners motormateriel 1921-2001
Danske privatbaners motormateriel 1921-2001
Pris 445,- kr.
 Læs mere 

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen