Er dette så et fantasilok ?

af Steff @, lørdag 16. februar, 2019, 18:14 (150 dage siden) @ Futfar

Fantasimodel? Märklins udgave, BR 53 001.

Jeg har prøvet at finde noget mere om Märklins model af et Mallet-type lokomotiv ”1´-C h2+D- h2 T3´+2´ Mallet” som beskrevet i denne tråd.
Udkastet var ikke en del af det godkendte projekt for de første ”Kriegs Dampf Lokomotiven” (KDL) af 21. november 1941 (Henschel-Typenblatt Nr. 766). Dette indeholdt jo videreudviklingen af BR 50ÜK til BR 52 (KDL 1) via et ikke bygget KDL 2 (Reihe 543) og til BR 42 (KDL 3).

Alle de tyske lokomotivfabrikker (incl. Polen (DWM)) arbejdede selvstændigt videre på projekter om et KDL 3 under ledelse af ”Hauptausschusses Schienenfahrzeuge” (HS) som var en del af krigs- og forsyningsministeriet under Dr. A. Speer. Der blev fremstillet udkast til 11 forskellige typer (skemasat), men ingen typer med bevægelige og uafhængige dampmaskiner som på Mallet- og Garret typerne.
Disse typer frafaldt HS nemlig næsten med det samme af mange forskellige årsager, nok mest p.g.a. kompleksitet i arbejdet og et dermed forventet merforbrug af materialer og også en mulig større chance for vedligeholdelsesproblemer. Yderligere var nok anvendelsen af standard komponenter og simple og materialebesparende dele med til at fravælge disse typer.

Men før denne beslutninger var taget, havde Lokomotivfabrikken BORSIG i Berlin fremstillet et udkast 426-821 på et godstogslokomotiv G78.20 (Godstogslokomotiv med 7 drivende aksler, i alt 8 aksler og et akseltryk på 20 tons).

Jeg mangler en del tekniske informationer, men har dog kunnet regne ud ved hjælp af den normale standardformel for udregning af trækkraft i krogen med en anslået drivhjulsdiameter på Ø 1400 mm, at trækkraften i lokomotivets krog ville være på 26.872 kg. Til sammenligning havde DSB litra E II og N hhv. 9000 kg. og 15000 kg. Der var jo to selvstændige rammer med hver deres 2 højtrykscylindre (16 atm), der gav et træk i krogen på 14.031 kg. på den forreste maskinramme og 12.872 kg på den bageste maskinramme, i alt 26.872 kg. Bageste maskinramme havde en mindre Cylinderdiameter på 465 mm mod 535 mm på forreste. Forskellen skyldtes at fritrumsprofilet var for stort i kurver for den bageste faste del af lokomotivet.

Andre væsentlige tekniske detaljer var en rist på 6,5m2 og en fordampningshedeflade på 279,5m2.
Nedenunder Borsigs udkast nr. 1 til det 3. KDL.

[image]
Skitse: BORSIG

Ingen af de 11 udkast samt selvfølgelig BORSIG I havde nogen form for tildeling af Baureihe nummer. Så en mulig konklusion KUNNE være, at for Märklin var det et spændende udkast til en model med et salg i, men i virkeligheden blev det ikke accepteret af HS og blev kasseret for videre bearbejdelse. Om det så er en fantasi-model skal jeg lade andre om. BORSIG udkast II blev accepteret (type 1´-E2´h3).

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen