Er dette så et fantasilok ?

af Morten Flindt, torsdag 14. februar, 2019, 20:45 (152 dage siden) @ Steff

Kære kollega

Svaret er jo (det i er enige om) jo allerede givet, men jeg synes der bør tilføjes, at modellen fra Märklin ALDRIG har udgivet sig for andet end det den er/var, en model af et krigslokomotiv KM 2? eller KM3?, der aldrig blev materialiseret, da slutningen af krigen så at sige overhalede det. Og DET er jo også blevet skrevet i kataloget og derefter behandlet jernbanehistorisk i Tyskland og andre steder derefter.
Altså har INGEN købt katten i sækken.
Det gav jo så anledning til rent historisk at fortælle om - uanset ens politiske ståsted, moral og politiske korrekthed - om en industriel konstruktion, der i en råstoffattig tid faktisk kunne have frembragt et lokomotiv, der trækkraftmæssigt og muligvis også m.h.t. anvendt energi, kunne have været blevet et europæisk forbillede for fremtidige konstruktioner (nu taler ikke IKKE om "Endsieg" eller andet politisk chit chat) konstruktionsmæssigt.
Iøvrigt er en læsning af tanker, udfordringer, muligheder i.f.m. udviklingen af de såkaldte Kriegslokomotiven af alle kategorier, damp, diesel, elektrisk, smalspor, industri som (kul)minelokomotiver ganske spændende læsning, kan anbefales!

Med venlig hilsen
Steffen DResler


Kære Steff,

Det er ganske rigtigt. Tak for din uddybning. Jeg må vist også lige hurtigt uddybe min ellers lidt kryptiske bemærkning om DSB-godsvogne litra HE, som også var en krigsforeteelse.

Hvis man studerer Tommys udmærkede liste over DSB-godsvogne 1941-1965, vil man se, at litra HE er fraværende mellem litra HD og HF. Det skyldes, at litraet faktisk var afsat til en protion vogne. Den 2. feb. 1945 afgav DSB bestilling til Waggonfabrik Rastatt AG, Rastatt, Tyskland, på 250 standardgodsvogne af tysk "type Glhs". Vognene var som udgangspunkt forsynet med kornslidske, men disse anordninger ønskede DSB ikke vognene leveret med. Kort efter at bestillingen var afgivet, blev Rastatt indtaget af allierede styrker, og dermed glippede vores mulighed for at få nogle eksotiske vogne til modeljernbanen. DR i den franske besættelseszone modtog efter krigen 250 stk. Glmghs Leipzig (DB Glmghs 36), som formentlig var identiske de "danske" HE-vogne, der altså ikke nåede at blive bygget. De fleste af de 250 vogne blev ret hurtigt ombygget til såkaldte Leig-enheder. Glmghs Leipzig fremstilles i 1:87 af Roco (kat. nr. bl.a. 4330, 46109 og 46794) men er altså endnu ikke udgivet i som dansk fantasimodel. Selv om der i sagens natur ikke kendes fotos af vognen i DSB-bemaling, skulle en sådan dog være relativt let at rekonstruere ud fra DSB's dengang gældende påskriftnormer. Man kunne jo med Märklins 53'er.

Vh
Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen