Er dette så et fantasilok ?

af Steff @, lørdag 16. februar, 2019, 19:28 (95 dage siden) @ Svend B J

Kære alle

Jeg har IKKE lige metervægten for BR 52. Men BR 52 havde tilladelse til at køre i Danmark og der var - trods normalt hjemmehørende under RDB Ost m. fl. - flere lokomotiver henstående den 5. maj 1945 ligesom, at der også havde været et "Lok-zug" med maskiner for Norge til Ar.

Litra N metervægt med 75 mm nye hjulbandager var 6359 kg. Og da BR 52 jo i princippet var en forenklet udgave af BR 50, kunne det da tænkes at metervægten lå omkring de 6000 kg?

Men det er jo HELT og ALDELES korrekt som Svend skriver, at det jo faktisk er metervægten der er afgørende. Og så skal man både regne med både det statiske- og bevægelige akseltryk. Det bevægelig akseltryk kan NORMALT regnes for det dobbelte af det statiske!!

Märklin BR 53 (Borsig I) havde et akseltryk angivet i typebeskriveslen på 20 tons. DET er voldsomt!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978
Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978
Pris 401,- kr.
 Læs mere 

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen