Er dette så et fantasilok ?

af Flemming Søeborg, 17/2 2019, 11:13 (1905 dage siden) @ h087

Hej Henning (og andre interesserede).

I følge min gamle Koll sendte Märklin den første udgave af BR 53 (nr. 3102) på markedet i 1979, og siden fulgte mange varianter. Jeg husker, at der i et af de efterfølgende årskataloger var en nærmere redegørelse for maskinen/modellen samt et interview med en af de medarbejdere, der havde været med ved projekteringen af de "rigtige" lokomotiv, altså det mulige 1:1-lokomotiv (det var i et af de aflange kataloger, så vidt jeg husker).

I øvrigt er der et nyt "fantasi-lokomotiv" på vej, som kritikerne kan kaste sig over: Roco udsender to udgaver af det relativt ukendte "krigslokomotiv" BR 23 fra 1942 (art. nr. 72254, 73018 et al.). Det er/var en 1-C-1-maskine, men ikke identisk med den senere BR 23 fra DB.

De to BR 23, der blev bygget, havnede efter krigsafslutningen i Østzonen, hvor de blev indlemmet i det senere DR (Ost) og kørte som BR 23001 og 23002. Men her er det, at Roco sætter fantasien i sving: Hvad nu, hvis det ene af de to BR 23 var forblevet i Vestzonen? Ved flittig brug af konjunktiven i sproget beskriver Roco, hvorledes lokomotivet ville have set ud i DB-udgave og udsender altså modellen i denne tænkte version.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak