Heljan stopper den danske produktion...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/3 2016, 22:18 (2983 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen


Du kan heller ikke se, hvor mange eksemplarer af vognene, RCC Kongen rent faktisk har på hylden, og om de overhovedet bliver solgt, selv om prisen er sat ned. Hvad nu, hvis der kun ligger 2-3 stykker af hver? Ligger der kun nogle få, så er der tale om det, som andre steder i detailhandelen vel kaldes for et restparti og derfor sælges billigt.


Nu lå fakturaen fra RC Kongen i en kuvert fra Heljan, sendt fra samme adresse, så helt ærligt, så tror jeg RC Kongen har hurtigt ved at genopfylde sit lager :-D

Ja, det har de - under forudsætning af, at Heljan har den pågældende model på lager. Du ved stadig ikke, hvor mange enheder, der rent faktisk ligger på lageret.


Ja i dag, men markedet er oversvømmet med danske B-vogne. Udover Heljans modeller flyder det med gamle modeller fra Roco, Märklin og sågar Lima. Så at sige konkurrence med tilbagevirkende kraft.


Roco og Märklin har forkert længde, så jeg klarer mig med Heljan og Heris (dvs Heljan).

Når man ser på, hvad der ellers bliver langet over disken af sekunda-modeller, så tæller det store antal ældre modeller fra andre producenter med i vurderingen af, hvad der kan sælges af nyt. Der er mange, som fortsat er glade for deres Märklin- og Roco-vogne og synes, at de er gode nok.

Min fejl, selvfølgelig er det ikke forkert. Men så må producenterne også forvente, at man venter til det kommer på tilbud. Det har jeg lært på 3 år, så det må andre også have fundet ud af.

Ja, det gør de givetvis, siden de fastholder politikken med at sende restlagre på tilbud. Men så må kunderne også forvente, at de ikke altid kan være sikre på at få de modeller, de gerne vil have. Det kræver både tid og ressourcer at samle op på de katalognumre, man ikke fik købt i tide, fordi nogle andre købte dem før én selv.

Jeg syntes bare det er sjov, at man sætter for eksempel MY 1101 på tilbud til 999,- kr. på Heljan's stand på Hobbymessen i Valby i 2014, fordi man producerer en 1156. Som om at MY 1101 ikke længere kan sælges. Der vil da stadig om 1, 2 eller 5 år være nogle der ønsker sig en MY 1101. Det bunder vel i, at man ikke har råd til at have lager liggende.

Netop. Lageromkostningerne æder hurtigt fortjenesten, hvilket naturligvis også er en væsentlig faktor at tage med i sine anskuelser, når man kritiserer, at modeller bliver solgt billigt for at skaffe plads på lagrene. Hvor mange hundrede MY 1101 blev solgt til den tilbudspris i Valbyhallen. Stod der en hel palle?

Vi har et par nye medlemmer i klubben, som gerne ville købe flere af de modeller vi andre har fået til spotpris, men nu er de udgået.

Tjah, synd for dem, men sådan er virkeligheden. Ingen producenter vil opretholde dyre lagre for at tilgodese eventuelle fremtidige kunder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak