Heljan stopper den danske produktion...?

af UTJ, 2/3 2016, 07:35 (2984 dage siden) @ cm

Ser vi eksempelvis på Norge eller Sverige - så er vi vel rimeligt forkælede i Danmark, hvad angår antallet af producenter. Mig bekendt har man i Norge "kun" NMJ og i Sverige JECO. Måske er MJ-hobbyen procentuelt ikke lige så tilstedeværende i vore to nordiske nabolande som herhjemme? Nok er HOBBYTRADE/F2010 lidt i "knæ" - hvis vi sammenligner med HOBBYTRADE's tidligere formåen og McK fører sig forsigtigt frem - dog med (fornemmer jeg) tiltagende fart......

Norge og Sverige har delvis monopoltilstande. Det er den hæftige konkurrence som har gjort modeltog så billigt i de sidste fem år. Men jeg tager nok ikke munden fuld, hvis jeg nævner at der hele vejen rundt i salg/grossist-/detailled er en udbredt lede over utilfredse højtråbende kunder, der kan købe utroligt meget til spotpris.

For mig har "vigtige produktioner" været:
MX, MO fra HELJAN
MH fra MG Togmodelle
MT og litra D fra Hobbytrade
MZ fra McK

Jeg synes utrolig godt om både F og D, samt "min egen" triangel og MO.

Men det bedste ved det hele er at der har været/er mulighed for at sammensætte næsten lige præcis det tog man kunne ønske udfra de udkomne modeller. Det ville ikke have været sket uden både konkurrence og en hel del produktudvikling. Der i øvrigt har været ganske underfinansieret i forhold til i fx Tyskland og Østrig. Der skal nok komme en AC og en DA på et tidspunkt, men lige nu står prøven for Heljans vedkommende om AF/CP-vognen som for blot få år siden ville have været en supersællert, men som nu nok kun sælger i mere beskedent omfang.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak