Heljan stopper den danske produktion...?

af Tonny Brandt Andersen, 2/3 2016, 12:31 (2984 dage siden) @ UTJ

Norge og Sverige har delvis monopoltilstande. Det er den hæftige konkurrence som har gjort modeltog så billigt i de sidste fem år. Men jeg tager nok ikke munden fuld, hvis jeg nævner at der hele vejen rundt i salg/grossist-/detailled er en udbredt lede over utilfredse højtråbende kunder, der kan købe utroligt meget til spotpris.

Det er jeg enig i, dog kan jeg ikke se hvordan heftig konkurrence kan være årsag til at Heljans A og B vogne sættes ned fra 449 til 299 hos RC Kongen. Heljan er mig bekendt eneste producent af danske A og B vogne. Det samme gælder Heljans MX, som handles helt ned til 850 kr. i forretninger. Min bror købte 5 CM tagryttervogne som nye og fik derfor en beskeden rabat, for et år siden købte jeg en enkelt til 245,- kr. Det var under halv pris, og der er ingen andre som har lavet CM tagryttervogne.

Når en ny model udkommer så glædes jeg, og jeg forudbestiller ACME og McK, mens jeg ser tiden an med Heljan og Roco. For mig gælder det om, at modellen er vellignende og kører godt.
Mine vogne bliver brugt til at køre med, og der ryger gerne en puffer her og en hæftering der. Jeg er ved at gå væk fra hæfteringe. Hvis jeg skulle have en anke overfor nogle modeller, så ville det for eksempel være vægtningen af vogne, men det er jo noget hobbyfolk selv kan gøre.

Jeg kommer mindre og mindre på nettet og i år har jeg opsagt Spor og Baner, således at jeg kun har Lokomotivet. Jeg syntes det blad giver mig mest, og jeg er ærlig talt træt af den måde nye modeller anmeldes på i blade og på nettet. Jeg glæder mig over artikler, som beskriver hvorledes vogne blev brugt, dengang de kørte i virkeligheden, mens jeg får en negativ oplevelse, når en anmeldelse stort set udelukkende er en gennemgang af vognens mangler. En påskrift der sidder 1 mm for langt til højre og et håndtag der mangler på en værktøjskasse. Jeg er enig med UTJ, og jeg forstår rigtig godt en producent, som har været år om at lave en model, for så bare at få den pillet totalt fra hinanden i en artikel på under en side i et blad, hvor man ikke engang fortæller om brugen af vognen i virkeligheden. Jeg husker også udmærket hvorledes, et blad tidligere har måtte undskylde, fordi man havde anmeldt vogne ud fra et nyheds katalog, og modellen fra Roco i virkeligheden ikke havde samme farve som på billedet. Så farven var lige pludselig anmeldt forkert, og modellens farve korrekt.

Jeg ved godt at jeg får ballade hver gang jeg kommer med min holdning, men jeg syntes at danskere er utaknemmelige og forkælede. Det eneste nettet bliver brugt til er at brokke sig over specielt de danske producenter. Når jeg i tidligere tråde på sporskiftet går ind og forsvarer producenterne, bliver jeg kaldt en ballademager, og når jeg går ind og siger der er noget galt med prissætningen, så er jeg også en ballademager. Hvis jeg vil undgå at være en ballademager på nettet, SKAL jeg have den holdning, at modellerne er forkerte, producenterne kan ikke drive forretning og priserne er for små.

Heljan giver som begrundelse, at forretningerne ikke tager nok hjem i første bølge, og der er meget brok. Jeg er helt enig i brok-delen, men at forretningerne er forsigtige, skyldes Heljans prispolitik, og intet andet. Heljan har opdraget os til at vente, for tingene kommer på tilbud efter 18 måneder. Det kan Heljan kun vende, ved at producerer mindre serier, så vi oplever at nye ting bliver udsolgt. Er store serier det eneste Heljan kan, så lav engelsk tog. Det er forkert at sælge en vogn til 449 det første år og 299 det næste, for der lærer kunder og forretninger, og ændre adfærd ud fra det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak