Heljan stopper den danske produktion...?

af cm, 2/3 2016, 05:53 (2984 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ser vi eksempelvis på Norge eller Sverige - så er vi vel rimeligt forkælede i Danmark, hvad angår antallet af producenter. Mig bekendt har man i Norge "kun" NMJ og i Sverige JECO. Måske er MJ-hobbyen procentuelt ikke lige så tilstedeværende i vore to nordiske nabolande som herhjemme? Nok er HOBBYTRADE/F2010 lidt i "knæ" - hvis vi sammenligner med HOBBYTRADE's tidligere formåen og McK fører sig forsigtigt frem - dog med (fornemmer jeg) tiltagende fart. HELJAN har været "den store" herhjemme - og fuldt fortjent. Et MX-lokomotiv, og en MO'er 500 og 1800, triangelvognene, samt P og Pr havde næppe set dagens lys om ikke en dansk producent havde løftet opgaven.

For mig har "vigtige produktioner" været:
MX, MO fra HELJAN
MH fra MG Togmodelle
MT og litra D fra Hobbytrade
MZ fra McK

Alle modeller der næppe (bortset fra MZ (ROCO)) ville være udgivet af BRAWA, MÄRKLIN, ROCO eller PIKO.

Jeg ser frem til Ardelt, ME, og MR/MRD fra McK og til MT(1) fra HOBBYTRADE/F2010.
Jeg glæder mig til Y-toget fra HELJAN og håber de også laver en 1900-MO'er.

Når det så er sagt ville jeg ønske at en dansk producent ville lave en Frichs MP'er, en AC-vogn, et AD/AY vognsæt og endeligt: En korrekt MK (den gule traktor)
Jeg har for længst opgivet, at begrænse mig epokemæssigt. Men epIII-kørere er nok en uddøende race - jeg frygter, at det ad åre blive mindre og mindre interessant for producenterne at lave materiel til de tidlige epoker...

Trods min irritation over et til tider haltende serviceniveau og dyre stumper - håber jeg at HELJAN kun er inde i en pause, hvad angår DK-markedet.

mvh
Chr

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak