Heljan stopper den danske produktion...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/3 2016, 14:02 (2983 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Men jeg tager nok ikke munden fuld, hvis jeg nævner at der hele vejen rundt i salg/grossist-/detailled er en udbredt lede over utilfredse højtråbende kunder, der kan købe utroligt meget til spotpris.

Det er jeg enig i, dog kan jeg ikke se hvordan heftig konkurrence kan være årsag til at Heljans A og B vogne sættes ned fra 449 til 299 hos RC Kongen.

Du kan heller ikke se, hvor mange eksemplarer af vognene, RCC Kongen rent faktisk har på hylden, og om de overhovedet bliver solgt, selv om prisen er sat ned. Hvad nu, hvis der kun ligger 2-3 stykker af hver? Ligger der kun nogle få, så er der tale om det, som andre steder i detailhandelen vel kaldes for et restparti og derfor sælges billigt.

Heljan er mig bekendt eneste producent af danske A og B vogne.

Ja i dag, men markedet er oversvømmet med danske B-vogne. Udover Heljans modeller flyder det med gamle modeller fra Roco, Märklin og sågar Lima. Så at sige konkurrence med tilbagevirkende kraft.

Det samme gælder Heljans MX, som handles helt ned til 850 kr. i forretninger.

De kan vel ikke slippe af med deres restpartier. Der er næppe mange forretninger, hvor du kan købe f.eks. 25 MX'ere til den pris.

Min bror købte 5 CM tagryttervogne som nye og fik derfor en beskeden rabat, for et år siden købte jeg en enkelt til 245,- kr. Det var under halv pris, og der er ingen andre som har lavet CM tagryttervogne.

Nej, markedet svigter, ligesom med Triangel-vognene. Det er derfor Heljan trækker sig fra DK. Heljan er ikke en småserieproducent. En årsag hertil kan måske være, at der for år tilbage, dengang Heljan begyndte at producere rullende materiel, kun var interesse for dansk modeltog til epoke III og IV. Siden er der - formentlig blandt de nytilkomne entusiaster - opstået interesse for epoke V og VI, ligesom epoke II så småt rører på sig, og så sælges der ikke epoke III- og IV-enheder i samme omfang som tidligere. I Tyskland er der en kæmpe interesse for epoke II, men det er der ikke i Danmark. Efterhånden som modeljernbanehobbyen splittes op i flere og flere fraktioner, bliver markedet for de forskellige epoker, så vidt jeg kan se, mindre og mindre, ligesom der fortsat er et stort segment af modeljernbanefolk, der dyrker udenlandsk modeltog primært Märklin. Hvis disse mennesker teoretisk set skiftede over til at køre dansk (og jævnstrøm), ville det danske marked se helt anderledes ud, men det ved jeg godt, at de ikke gør, og sådan skal det også være. Det var blot en teoretisk betragtning. Teoretisk set kan mænd og kvinder også lære at forstå hinanden, og teoretisk set kan man fange ål med en lasso.

Når jeg i tidligere tråde på sporskiftet går ind og forsvarer producenterne, bliver jeg kaldt en ballademager, og når jeg går ind og siger der er noget galt med prissætningen, så er jeg også en ballademager.

Samfundet har skam brug for ballademagere. ;-) :-P

Heljan giver som begrundelse, at forretningerne ikke tager nok hjem i første bølge, og der er meget brok. Jeg er helt enig i brok-delen, men at forretningerne er forsigtige, skyldes Heljans prispolitik, og intet andet. Heljan har opdraget os til at vente, for tingene kommer på tilbud efter 18 måneder.

Forretningerne er næppe mere forsigtige, end at hvis der er efterspørgsel på en ny model, så genbestiller de også meget hurtigt, hvis de har været for forsigtige. Om det er hønen eller ægget, der kom først, og hvem der "opdrager" hvem, skal jeg lade være usagt, men de mest populære katalognumre kommer som hovedregel næppe på tilbud i stort tal efter 18 måneder. Hvor mange enheder sælges der rent faktisk til tilbudspriserne?Samtidig gives der - mig bekendt - ingen garanti for, at et bestemt katalognummer rent faktisk kan fås på tilbud efter 18 måneder. Ideen om at Heljan "opdrager os til at vente", synes jeg derfor er u-underbygget. At man kan se en billig pris på nettet eller i en annonce i et modelbaneblad, er ikke det samme som at f.eks. den ene halvdel af det samlede antal købere betaler overpris og den anden halvdel kan få lige præcis de modeller, de vil have, til lavpris i stride strømme. Sådan ser verden næppe ud.

Det kan Heljan kun vende, ved at producerer mindre serier, så vi oplever at nye ting bliver udsolgt. Er store serier det eneste Heljan kan, så lav engelsk tog.

Det sidstnævnte er så også det, de gør.

Det er forkert at sælge en vogn til 449 det første år og 299 det næste, for der lærer kunder og forretninger, og ændre adfærd ud fra det.

Nej, det er ikke forkert. Alle producenter og handlende har igennem generationer sat deres restlagre på udsalg, blandt andet for at rydde op i lagrene og skaffe plads på hylderne til nye varer. Det er helt almindelig praksis. Se blot på bogbranchen, der holder store udsalg en gang om året. Ikke alle forlag sætter deres bøger på udsalg - Banebøger gør f.eks. ikke - men rydder i stedet op ved at destruere restlagrene, hvis der er noget, man er brændt inde med. Hverken det ene eller det andet er "forkert".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter
Pris 270 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak