Heljan stopper den danske produktion...?

af Tonny Brandt Andersen, 2/3 2016, 17:59 (2983 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men jeg tager nok ikke munden fuld, hvis jeg nævner at der hele vejen rundt i salg/grossist-/detailled er en udbredt lede over utilfredse højtråbende kunder, der kan købe utroligt meget til spotpris.

Det er jeg enig i, dog kan jeg ikke se hvordan heftig konkurrence kan være årsag til at Heljans A og B vogne sættes ned fra 449 til 299 hos RC Kongen.


Du kan heller ikke se, hvor mange eksemplarer af vognene, RCC Kongen rent faktisk har på hylden, og om de overhovedet bliver solgt, selv om prisen er sat ned. Hvad nu, hvis der kun ligger 2-3 stykker af hver? Ligger der kun nogle få, så er der tale om det, som andre steder i detailhandelen vel kaldes for et restparti og derfor sælges billigt.

Nu lå fakturaen fra RC Kongen i en kuvert fra Heljan, sendt fra samme adresse, så helt ærligt, så tror jeg RC Kongen har hurtigt ved at genopfylde sit lager :-D

Heljan er mig bekendt eneste producent af danske A og B vogne.


Ja i dag, men markedet er oversvømmet med danske B-vogne. Udover Heljans modeller flyder det med gamle modeller fra Roco, Märklin og sågar Lima. Så at sige konkurrence med tilbagevirkende kraft.

Roco og Märklin har forkert længde, så jeg klarer mig med Heljan og Heris (dvs Heljan).

Det er forkert at sælge en vogn til 449 det første år og 299 det næste, for der lærer kunder og forretninger, og ændre adfærd ud fra det.


Nej, det er ikke forkert. Alle producenter og handlende har igennem generationer sat deres restlagre på udsalg, blandt andet for at rydde op i lagrene og skaffe plads på hylderne til nye varer. Det er helt almindelig praksis. Se blot på bogbranchen, der holder store udsalg en gang om året. Ikke alle forlag sætter deres bøger på udsalg - Banebøger gør f.eks. ikke - men rydder i stedet op ved at destruere restlagrene, hvis der er noget, man er brændt inde med. Hverken det ene eller det andet er "forkert".

Min fejl, selvfølgelig er det ikke forkert. Men så må producenterne også forvente, at man venter til det kommer på tilbud. Det har jeg lært på 3 år, så det må andre også have fundet ud af.
Jeg syntes bare det er sjov, at man sætter for eksempel MY 1101 på tilbud til 999,- kr. på Heljan's stand på Hobbymessen i Valby i 2014, fordi man producerer en 1156. Som om at MY 1101 ikke længere kan sælges. Der vil da stadig om 1, 2 eller 5 år være nogle der ønsker sig en MY 1101. Det bunder vel i, at man ikke har råd til at have lager liggende.
Vi har et par nye medlemmer i klubben, som gerne ville købe flere af de modeller vi andre har fået til spotpris, men nu er de udgået.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak