Heljan stopper den danske produktion...?

af h087 ⌂, bagsværd, 1/3 2016, 13:18 (2984 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af h087, 1/3 2016, 14:04

:-)

ja - du har hørt - men hvad er dine egne erfaringer ?

jeg har købt 8 E maskiner og 1 ( allerallerførste - og der kunne jeg godt have kvalt Heljan i første omgang - men fik kigget på den - og så....) kørte først ordentlig da jeg havde renset foreste bogie for fedt og en anden havde en defekt decoder ( er vel egenligt ikke Heljans skyld ) resten har kørt lige ud af æsken - så....

alle mine MOer også 8 stk ( har haft flere ) ( 500 og 1800 serie har kørt lige ud af æsken )

mine MY og MX - no proplemus - har haft 7 - 8 stk af hver , men solgt en del igen - da jeg bedre kan lide Rocos 1114 uden rilleudstødning ( det er et smagsvalg - ikke noget med om den ene er bedre end den anden ) og venter på NMJs vinrøde udgaver

PR ( 2 stk ) - flækkede tandhjul ( 1ste produktion - blev lavet gratis da jeg havde købt dem ved Heljan og har så kørt upåklageligt siden, de nyere( 2 stk ) har kørt OK

mine P ( 4 stk )har også kørt ordenligt.

MC/ME/MF har bare kørt upåklageligt

så det er efter egne erfaringer - og ikke hvad jeg har hørt

da jeg kørte tysk ( 70erne og havde maskiner ( omkring 120 stk ) fra flere forskellige producenter ( næste alle ) - har jeg oplevet at der var maskiner - der ikke var ok - men derfor generaliserer jeg ikke og siger at det er noget møj fra den og den producent.

der hvor jeg sådan set aldrig har oplevet problemer er maskiner fra Liliput og Fleischmann

og dem der køber en maskine med RP 25 hjul og mindste radius 42cm og forventer at den kan køre på Märklin og mindste radius - er selv skyld i det - enten ved de ikke nok om normer (hjul kontra skinner) eller har dårlige rådgivere ( fx forhandleren hvor den købes - hvor de burde vide bedre ) - så no mercy herfra omkring dette

har en bekendt der kører 3 skinne og han har problemer med sin E maskine - den kører sådan set godt nok - men motorer kører varm for hurtig og slår ud - den skal der så kigges nærmere på, han havde oså nogle 1800 MO der var problemer med - men efter diverse justeringer udskiftning af slæbesko blev problemerne løst og i dette tilfælde blev alle gode råd omkring hjulafstand prøvet - men det hjalp ikke ret meget, det var meget induviduelt hvordan de skulle være, - men blev løst og nu kører de, Serie 500 MO har jeg ikke oplevet eller hørt om - der ikke været problemer med på 3 skinne ! medmindre man kørte på 36 cm radius og havde alt tingeltangel på omkring koblingerne - så igen den med mindste radius - selvfølge tager så Märklin hensyn til det da der er mange af deres kunder der har den lille radius - og de ville gøre vrøvl ( og har gjort det ) at så Märklin rykker på hjulafstand/centerafstand og mindsker hjuldiameter er så en anden sag - men det er vel op til Märklin og køberne at slås om dette eller acceptere dette - hvilket så også må gælde for andre fabrikanter om de vil gøre ligeså - eller om de vil lave tingene mere korrekt - Märklin er ikke gud - og alle skal ikke rette sig efter hvad Märklin gør - der jo ikke engang følger deres egne normer og slet ikke NEM normerne ( ved godt at der er NEM normer for Märklin - men det er bare Märklins normer der er flyttet over - så... ( de er store nok til at være ligeglade og er det ) men det ser jo godt ud at det står i NEM normerne - for så ... - det jo næsten ligesom EU - iiiihh - hvor er vi og kører fælles fodslag - det er bare ikke sådan i virkeligheden !! ;-) papir er taknemmeligt, men praksis er som regel noget andet

en anden bekendt der kører 3 skinne

http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=466

har ingen problemer med E maskinen ( og vi har endda haft den igennem en radius 36 cm uden problemer - men den er der så også justeret på - så det kan lade sig gøre

mvh
henning h087

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak