Heljan stopper den danske produktion...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/3 2016, 14:03 (2984 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Heljan laver for store serier (.....) hver gang Heljan har udgivet noget, kan man købe det til en pris det første år, og efter måske 18 måneder, så ryger prisen ned.

Den mening må du jo så kunne underbygge med, at Heljans gør det samme på sit absolutte hovedmarked; England. Kommer Heljans produkter også på kritisable "udsalg" dér? Hvis ikke, så er det ikke Heljan, der laver for store serier, men antallet af købere på det danske marked, der er for lille.

Der skal et vist salgsvolumen til, før det overhovedet kan betale sig for en virksomhed af Heljans størrelse at starte en produktion. De største omkostninger ved produktionen er som bekendt konstruktionen af modellen og fremstilling af formene. Når produktionen først kører og udviklings-omkostningerne er dækket ind, så koster fremstillingen stort set det samme pr. enhed, hvad enten der laves 1.000 enheder eller 10.000 enheder. Antallet af forhandler-forudbestillinger hos Heljan er støt dalende, og når salgstallene nærmer sig en vis grænse, hvor udviklingsomkostningerne m.m. ikke kan dækkes - og hvis salget desuden svigter, som med de meget flotte Triangel-motorvogne - kan Heljan enten vælge at søge at hente penge ind ved at sænke prisen efter nogen tid (som f.eks. nogle bogforlag gør) eller destruere restoplaget (som andre gør). I sidste tilfælde slipper Heljan for at høre på brok fra folk, der er utilfredse med, at produkterne kommer på udsalg, og vi andre kan glæde os over, at vi har købt, mens varen endnu kunne fås.

Jeg har dermed lært, at lave mig en indkøbsseddel, (.....), og så købe når prisen er der hvor jeg vil have den. Det er vel ligesom nogle handler aktier.

Nej, egentlig ikke; visse aktier giver et afkast han ad vejen. Det er det de færreste modeltog, der gør.

Forretningerne køber til en høj pris og hurtige kunder køber til en høj pris.

Ja, der er givetvis nogle "hurtige kunder", der godt kan se, at hvis de ikke køber til en omkostningsdækkende og indtægtsgivende pris, men som andre altid venter til varerne kommer på udsalg, så ville der slet ikke være nogen varer at købe.

Forretningerne er ret beset et fordyrende mellemled. Hvis Heljan kun solgte pr. postorder og derved selv strøg forhandleravancen, ville der måske være mere økonomi i deres danske produktion. I nogle tilfælde dumper visse forretninger af såkaldte "konkurrence-hensyn" selv priserne (nogle iagttagere mener endda så meget, at end ikke momsen er dækket ind). Det kan de pågældende forretninger gøre i den udstrækning, at modeltogssalget ikke er deres hovedindtægtskilde. Men den adfærd går naturligvis ud over de forhandlere, der skal leve af deres butik.

At de nu finder ud af, at Danmark ikke er stor nok til at aftage deres produkter, er jo bare en dårlig undskyldning for at de har sparket sig selv godt og grundigt i r....

Nix, det er fordi, at det engelske marked er stort nok til at aftage deres produkter. Kundeunderlaget på det danske modeltogsmarked har tidligere været langt større, end den er i dag, og det har Heljan naturligvis ikke "fundet ud af" lige nu, men fulgt gennem alle årene. Almindelig virksomhedspraksis. Heljan har ikke sparket sig selv godt og grundigt i r...., hvad angår deres britiske afsætning, så at påstå, at Heljan sparker sig selv i røven i Danmark, men ikke i England, er bare en dårlig undskyldning for, at man ikke har fattet markedet og markedsmekanismerne.

Det er Heljan der har opdraget deres kunder og forhandlere, og nu er det galt, at vi følger deres prispolitik. Det er ikke kunder og forhandlere der har svigtet, det er Heljan der har p..... på deres forhandler, ved først at lade dem fylde deres lagre med dyre varer, og derefter solgt restlageret ud til spotpris.

Hvilket igen modsiges af, at der er pænt mange af Heljans produkter, der aldrig er blevet solgt ud til spotpris.

I den modsatte grøft findes McK. Her forudbestiller jeg hvad jeg syntes jeg har brug for. At en eller flere ME'er allerede ved juletid var udsolgt hos McK, måneder før udgivelsen, siger mig, at man skal holde sig til, og betale de 500-600 kr. en personvogn koster, hvis man vil have den personvogn inden den er udsolgt.

Jamen, så må vi da håbe på, at McK også er at finde på det danske marked om f.eks. 10 år. Heljan har foreløbig været i gang i mere end 50 år, så om nogle år vil det vise sig, om McK-folkene er gode til at drive deres forretning.

Heljan ligger som de har redt,

Ja, de har gjort det godt og ligger ganske udmærket, qua at de har "redt" på det engelske marked. Det er ikke mit indtryk, at der er forbundet med noget større tab for Heljan at ophøre med at udvikle formnyheder til den begrænsede danske niche.

Jeg syntes det er et fornuftigt træk af Heljan, at satse på UK i en periode,

Den satsning har Heljan taget for adskillige år siden, og da Heljan ret beset er noget nær markedsledende i England inden for deres felt, er Heljans tilstedeværelse i UK indtil videre næppe bare for "en periode".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak